‘Gemeente moet wildgroei laadpalen stoppen’

08-01-2018     |     Branchenieuws     |     194 keer bekeken
Laadpaal elektrische laadpalen auto's bron=evnet.nl-1

Te weinig laadpalen voor teveel elektrische auto’s, of ineens een grijze paal voor je deur. Er klinkt kritiek op publieke laadpunten en dat ligt volgens Marc Verbeet van adviesbureau Over Morgen ten dele aan gebrekkig gemeentelijk beleid.

Almere-Haven-bewoner Luuk Wegman is al even bezig om de elektrische laadpaal voor zijn huis weg te halen, maar krijgt vooralsnog geen gelijk. Een bezwaarschrift bij de gemeente Almere is afgewezen, de kantonrechter geeft hem geen gelijk, nu buigt de Raad van State zich over zijn bezwaar. Ondertussen trekt Wegman bij de NOS aan de bel, die dit weekend zijn ongenoegen over de laadpaal in het journaal meldde. Niet alleen is Wegman een parkeerplek voor zijn deur kwijt door de laadpaal, volgens hem misbruiken bezitters van elektrische auto’s het laadpunt geregeld als privéparkeerplaats. Iets wat overigens wordt tegengesproken door de elektrische automobilist in kwestie. 

Aantal laadpalen en elektrische auto’s
Wegman is niet de enige die zich ergert aan de grijze palen met blauwe borden. In verschillende gemeentes zijn de afgelopen tijd bezwaarschriften ingediend tegen elektrische laadpunten, schrijft de Volkskrant. Nederland telt inmiddels 33.000 van deze punten (waarvan de helft publiek of semipubliek toegankelijk is), ruim twee keer zoveel dan twee jaar geleden. Naar verwachting komen er nog eens 25.000 palen bij in de komende twee jaar volgens de Volkskrant.  In Nederland rijden nu zo’n 118.000 elektrische passagiersauto’s rond, is te zien aan cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Marktonderzoekers verwachten verdere groei naar 200.000 elektrische auto’s in 2020, schrijft de Volkskrant.

Wildgroei en chaos
De ongeveer 15.000 publieke laadpalen zetten gemeenten neer op bestaande parkeerplekken in steden en dorpen. Over die plaatsing wordt door gemeenten echter nauwelijks nagedacht volgens adviseur Verbeet en dat kan tot ergernissen bij buurtbewoners leiden. Als iemand met een elektrische auto nu een laadpaal bij de gemeente aanvraagt, wordt een cirkel getrokken van 250 meter rond zijn adres. Binnen die cirkel wordt ergens een paal neergezet.

Zo ontstaat wildgroei en chaos, zegt Verbeet in gesprek met de NOS, en dat irriteert volgens de adviseur. De laadpaal bij Wegman voor de deur past bijvoorbeeld niet in het beleid van de gemeente Almere om laadpunten op duidelijk zichtbare en goed bereikbare plekken neer te zetten.

Slim laadplein
Gemeentes die wél een plan hebben voor een laadinfrastructuur zijn er ook: Verbeet wijst onder andere Den Haag, Rotterdam, Amstelveen, Houten en Arnhem aan. In Arnhem heeft de gemeente besloten om een laadplein aan te laten leggen waar zestien auto’s tegelijkertijd te laden zijn, vertelt Harold Langenberg, hoofd strategie van oplaadbedrijf Allego tegen de NOS. Het laadplein houdt ook rekening met welke auto snel opgeladen moet worden en welke nog even kan blijven staan. Dat voorkomt een te zware belasting van het net, aldus Langenberg.

Opladen buiten piekmomenten
Hoe wildgroei van elektrische laadpalen het beste aan te pakken is, zal per gemeente en woongebied verschillen. Om het net niet te zwaar te belasten, kunnen gemeentes wel lessen trekken uit bestaand onderzoek naar slim laden. Een studie van de provincie Noord-Brabant en Enexis in 2016 toonde aan dat eigenaren van elektrische auto’s bereid zijn om hun auto op te laden buiten piekmomenten. In ruil hiervoor zouden ze zelf een energieleverancier willen kiezen om een gunstig tarief af te spreken, meldde Ensoc.

Slim laden kan ook met software in de elektrische auto’s zelf. Promovendus Konstantina Valogianni van Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit beschreef in 2016 hoe zelflerende algoritmes pieken in de vraag voorkomen en de stroomkosten voor consumenten kunnen verlagen.

Lees meer over de publieke ergernis aan laadpalen in de Volkskrant en bij de NOS en lees hier meer over de onderzoeken naar netbelasting en slimme laadsoftware in elektrische auto's.

Foto: Publieke laadpalen worden door de gemeente nu vaak nog in een straal van 250 meter om het huis van de aanvrager geplaatst (foto: EVnet.nl)

Redactie Ensoc, 8-jan-18

 

 

Om op dit artikel te kunnen reageren dien je ingelogd te zijn.
Inloggen

Heb je nog geen account? 

Registreren

Reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de redactie/beheerder nodig voordat deze geplaatst zal worden.