​Wegen en waternet in 2030 energieneutraal

07.06.2016 | Branchenieuws | 1043 keer bekeken
​Wegen en waternet in 2030 energieneutraal

Het Nederlandse hoofdwegennet en waternetwerk draait over veertien jaar volledig energieneutraal. Dat meldt minister Schultz van Haegen in een brief aan de Tweede Kamer.

Dit betekent dat vanaf 2030 nieuwe bruggen en sluizen van Rijkswaterstaat energie opwekken die weer wordt ingezet voor het eigen netwerk. De weg en de directe omgeving krijgen een rol bij de energieopwekking. Zonnepanelen en windmolens langs snelwegen, op dijken en sluiscomplexen en bij vaarwegen gaan elektriciteit leveren voor verkeerscentrales en gemaaid bermgras wordt omgezet in groen gas. Daarnaast wordt ingezet op ontwikkeling van asfalt dat zorgt voor minder verbruik van brandstof en op innovaties, zoals een weg die energie levert aan verkeer dat eroverheen rijdt.

Ambitieus
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is ambitieus met duurzame innovaties in de infrastructuur. Zo wil de minister dat de infrastructuur in beheer bij Rijkswaterstaat -  wegen, vaarwegen en waterkeringen, sluizen en bruggen - in 2030 volledig energieneutraal draaien. Rijkswaterstaat gaat met inzet van zijn netwerken en areaal bijdragen aan de winning van duurzame energie en het gebruik van duurzame brandstof stimuleren. Ook gaat de beheerder van de Nederlandse infrastructuur innovaties aanjagen via de contracten met marktpartijen. 
 
Wereldwijd top 3
Schultz: “De kwaliteit van de Nederlandse infrastructuur staat wereldwijd in de top drie. Het is belangrijk dat we werken aan de infrastructuur van de toekomst. Innovaties bieden volop mogelijkheden om de infrastructuur slimmer en duurzamer te maken. Het levert niet alleen een goede doorstroming op de wegen op, maar ook een mooi en leefbaar land. Bovendien boren we nieuwe markten aan voor bedrijven met innovatieve oplossingen.”
 
Bruggen en sluizen
Onderdeel van de plannen is het energieneutraal functioneren van nieuw aan te leggen bruggen of sluizen. Na de Ramspolbrug bij Kampen, voor zover bekend de eerste beweegbare brug ter wereld die tijdens de hefbewegingen zelf alle energie opwekt die nodig is om te kunnen functioneren, worden bijvoorbeeld ook de Beatrixsluis bij Nieuwegein en de sluis bij Terneuzen energieneutraal. Bij de sluizen wordt de energie opgewekt bij het bewegen van de sluisdeuren.

Zonnepanelen langs A6
Ook traject van de A6 bij Almere dat tussen 2017 en 2020 wordt verbreed, wordt energieneutraal. In de buurt van het wegtraject worden zonnepalen geplaatst die net zo veel energie leveren als nodig is voor de verlichting en het verkeersmanagementsysteem op de weg. Rijkswaterstaat gaat daarnaast samen met de markt nieuwe contracten ontwikkelen om met aannemers de toepassing van innovaties voor duurzaam materiaalgebruik en energieneutrale infrastructuur te stimuleren.

Asfalt en inductie
Ook werkt de wegbeheerder aan ontwikkeling van asfalt met minder rolweerstand, dat zorgt voor een lager brandstofverbruik. Verder kijkt Rijkswaterstaat naar de mogelijkheden om in Nederland energieopwekkende wegen aan te leggen. Het gaat daarbij om het opladen van elektrische voertuigen via inductie, terwijl ze stilstaan of over de weg rijden.

Foto: De Ramspolbrug bij Kampen wekt zelf alle energie op voor de hefbewegingen van de brug (foto YouTube-kanaal Hattum Blankenvoort)

Redactie Ensoc, 6-jun-16

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (2)

Reageren
  • baps pulle
    07.06.2016 - 12:52 uur | baps pulle

    Hierbij enkele tips voor Melanie Schultz van Haegen - Maas Geesteranus / RWS om eindelijk ook energie te gaan besparen:
    1. Geef toe/afritten minder haakse bochten. Nu moeten auto's remmen voor de bochten; dat geeft energieverlies, onnodige slijtage en extra emissies van fijn-stof. Het is door RWS bewust zo lastig ontworpen. Kijk eens in Duitsland en vooral in Noorwegen waar je heel vloeiend / soepel de weg kunt volgen in bochten, zonder te hoeven remmen. En het is daardoor echt niet gevaarlijker en de doorstroming is beter/sneller.
    2. Betere motoren in de schepen van RWS? Dat geeft amper winst. Ontwerp die schepen beter (voorkom hoge boeggolf, minder weerstand, stuwbuis, neuskegel etc.) en vooral VAAR LANGZAMER bij de patrouille! Denk aan de kwadraatregel: als je 3x zo hard vaart gaat het verbruik 9x omhoog. Is er haast? Ik zie de gele schepen van RWS altijd met veel 'schuim' door het water ploegen, dat vreet brandstof. Deze tip kun je direct toepassen; het kost niks en bespaart direct op kosten en emissies! (Hoezo artikel 1 Wm?) De vrachtvaart en cruiseschepen letten wel zichtbaar op hun brandstofverbruik, terwijl die juist baat hebben bij stevig doorvaren.
    3. Het optillen en laten zakken van een brug - of openen/sluiten van een sluis - kost amper energie. Dat is een voorbeeld van 'windowdressing'; 'schande'.
    4. Uit bermgras kun je beter teer winnen. (TNO heeft daarvoor een slim proces in een reactor ontwikkeld.) Van pyrolyse-teer kun je gras-olie maken. En dat zullen we nodig hebben voor de ET-overgangsperiode en daarna. Teer en olie kun je goed opslaan en je hoeft veel minder aan te passen.
    5. Vraag het eigen personeel actief naar hun ideeën voor energiebesparing, want er zit veel kennis, ervaring en gevoel voor transitie onder die mensen. Onderschat dat niet.
    Fijn dat ik het nog meemaak dat Schultz gaat meedoen aan de ET. (En ik hoop dat het niet wéér wordt: JA zeggen en NEE doen.)

  • P. Lomito
    07.06.2016 - 10:22 uur | P. Lomito

    ENERGIEneutraal bestaat niet, het is wel mogelijk om zoveel STROOM duurzaam op te wekken dat die hoeveelheid gelijk (of meer) is dan de hoeveelheid STROOM die werkelijk verbruikt wordt maar daarmee is de totaal verbruikte ENERGIE niet geneutraliseerd. De ENERGIEbalans van een gebouw of kunstwerk omvat veel meer dan alleen het stukje elektrische STROOM, denk aan ENERGIE uit (rest)warmte of verbranding van olie/gas, maar ook geïmporteerde ENERGIE die nodig was voor de productie en vervoer van voedsel, goederen en diensten. In de totale energiebalans van Nederland is STROOM slechts 15% van het totale ENERGIEverbruik.

    Het is ook zinloos om stroom op te wekken met zogenaamd duurzame bronnen als zonnepanelen en windmolens omdat het gebruik van fossiele brandstoffen hierdoor toeneemt en daarmee ook de uitstoot van CO2. De Europese landen die voorop lopen met duurzame stroomopwekking (Duitsland, Denemarken) zijn tevens de landen met de hoogste CO2-uitstoot per inwoner.

    Mijn conclusie is dat de overheid openlijk het groenste jongetje van de klas wil spelen en heimelijk de productie van aardgas en aardolie op peil wil houden.