Utrechtse koplopers in energiebesparing

28.07.2015 | Branchenieuws | 1025 keer bekeken
Utrechtse koplopers in energiebesparing

Van de Utrechtse bedrijven die meedoen aan de green deal loopt vijftien procent voorop met energiebesparing. Dat meldt Leonard Tersteeg van MKB Energieadvies in het zomernummer van Ensoc Magazine.

De bedrijven die voorop lopen doen dat vrijwillig en zijn vaak innovatief bezig, zegt Tersteeg. ‘De ondernemers vinden dit leuk en passen energiebesparende maatregelen vanuit zichzelf toe.’ Maar dit geldt niet voor het gros van de bedrijven. ‘De meeste bedrijven hebben het vaak te druk om zich bezig te houden met inkoop van energie, energiebesparing of duurzame energie. Dat ligt ook aan de markt, die minder gunstig is geweest voor ondernemers. Toch hebben de eerste bedrijven al zonnepanelen geplaatst. Andere bedrijven kijken mee en zijn wel geïnteresseerd om ook mee te doen, maar ze zullen niet uit zichzelf het initiatief nemen. We helpen ze met energiebesparing.’

Een greep uit de overige artikelen in het zomernummer van Ensoc Magazine:

Energieneutrale gebouwen? Nog lange weg te gaan
Nederland wil dat haar gebouwen in 2050 energieneutraal zijn. Daarvoor zijn ingrijpende renovaties of nieuwbouw nodig. Dat proces vereist visie en een lange adem, blijkt uit een verslag van het eerste Ensoc-congres bij de Jaarbeurs in Utrecht.

Column: Visie gevraagd
De overheid lijdt aan ‘planning zonder visie, schrijft Hamilcar Knops in zijn column. ‘Nederland lijkt op de V&D: we hebben en doen ongeveer alles, maar niemand weet precies waar we voor staan.’

‘Gebouwen kunnen nog veel energie besparen’
Bestaande gebouwen kunnen veel energie besparen door energiebesparende maatregelen te nemen die zich snel terugverdienen. ‘We moeten het laaghangende fruit plukken,’ zegt Suzanne Oudmaijer, energiecoördinator bij het AMC in Amsterdam, in een interview.

Nederland duurzamer met elektrische auto
Nederland kan haar CO2-uitstoot op lange termijn fors verminderen met elektrische auto’s, die vanaf 2017 goedkoper worden. Ook plug-in hybrides spelen daarbij een belangrijke rol. Een analyse.

Samen aan de slag met energiebesparing
In het Energieakkoord is afgesproken om pilots uit te voeren voor een Energie Prestatie Keuring (EPK) om energiebesparing bij bedrijven te stimuleren. Wat zijn kansen en risico’s? Experts aan het woord.

‘Nederland kan CO2-doel halen met elektrificatie’
Nederland kan haar CO2-reductiedoelstelling voor 2020 ruimschoots realiseren door voor haar energie volledig over te schakelen op elektriciteit. Dat betoogt energieadviseur Michiel Flikkema in een artikel.

Warmtevisie baant weg voor energietransitie
Om te voldoen aan afspraken uit het energieakkoord moet Nederland niet alleen meer duurzame energie opwekken, maar ook meer energie besparen. Dit kan door de warmteproductie te verduurzamen en door restwarmte uit de industrie meer te benutten, schrijft advocaat Edward Brans in zijn artikel.

Ensoc Magazine
Ensoc Magazine is een uitgave van F&B specialisten in energie en milieu. Het vakblad publiceert nieuws en kennis voor bedrijven om hun energiekosten te verlagen via besparing en slimme inkoop van energie. Het maakt onderdeel uit van het multimediale platform www.ensoc.nl, platform voor betaalbare energie. Ensoc magazine verschijnt vier keer per jaar en wordt verspreid op basis van
abonnementen.

Foto: Het zomernummer van Ensoc Magazine is begin juli 2015 verschenen. Het nummer zoomt in op initiatieven van de overheid om energiebesparing te stimuleren (foto Norbert Cuiper)

Redactie Ensoc, 27-jul-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • P. Lomito
    28.07.2015 - 12:26 uur | P. Lomito

    === Van de Utrechtse bedrijven die meedoen aan de green deal loopt vijftien procent voorop met energiebesparing. ===
    Is dat dan een bijzondere prestatie of onverwachte meevaller? Je zou eerder verwachten dat deelnemers aan de green deal vrijwel allemaal voorop zouden lopen met energiebesparing, de populatie bestaat immers uit bedrijven die gemotiveerd zijn om "iets" aan duurzaamheid te doen. De conclusie zou daarom ook kunnen zijn dat maar liefst 85% van de kleine populatie gemotiveerde bedrijven die meedoen aan de green deal een broertje dood hebben aan energiebesparing en liever andere maatregelen kiezen, bij voorkeur maatregelen die wél subsidies opleveren.

    Ik vind die 15% in ieder geval geen reclame voor energiebesparing.