Tesla-rijders testen flexibel laden voor netbalans

15.06.2017 | Branchenieuws | 239 keer bekeken
Tesla-rijders testen flexibel laden voor netbalans

Tachtig klanten van energiedirect.nl gaan met hun elektrische auto slim laden uitproberen. De energieleverancier wil samen met Cohere Energy Solutions onderzoeken hoe flexibel laden kan bijdragen aan netbalans.

De proef gaat lopen van juni tot het einde van 2017. Een tachtigtal klanten van energiedirect.nl met voornamelijk Tesla’s gaan aangesloten worden op het LaadSlim-systeem. Met dit systeem gaat energiedirect.nl de vraag naar energie voorspellen en communiceren met energiemanager Maxem van Cohere Energy Solutions. Maxem stuurt de laadpunten aan. In het geval van te weinig zon- en windenergie springt het laadsysteem van de elektrische auto’s in op het dreigende energietekort. Daarmee moet onbalans tussen vraag en aanbod op het elektriciteitsnet vermeden worden, aldus energiedirect.nl in een persbericht. De deelnemende klanten moeten hier niks van gaan merken en de volgende dag met een opgeladen auto weg kunnen rijden. De LaadSlim-app kan laten zien hoe de wagens zijn opgeladen en hoeveel flex is geleverd.

Besparing voor elektrische bestuurders
De deelnemende klanten worden gecompenseerd voor de proef. Energiedirect.nl stelt dat, gebaseerd op een gemiddeld stroomverbruik van 5.500 kWh per jaar en een stroomprijs van 20 eurocent per kWh (inclusief BTW, energiebelastingen en een gemiddeld voordeel van 132 euro) deze klanten jaarlijks 100 tot 165 euro kunnen besparen. Dit komt bovenop een besparing van 670 euro voor een grotere netaansluiting, die met energiemanager Maxem niet nodig is. Manager energiedirect.nl Jorrit Pijlman zegt dat elektrische rijders door flexibel laden bijdragen ‘aan een duurzaam energiesysteem, terwijl zij hun energierekening verlagen’. “Met deze proef onderzoeken we de waarde van slim laden. Bij bewezen succes willen we dit grootschaliger gaan aanbieden.”

Elektrisch rijden in Nederland
Cohere en energiedirect.nl roepen gebruikers van elektrische auto’s op om mee te doen aan de proef. In Nederland reden begin dit jaar 109.000 plug-in-hybrides en volledig elektrische voertuigen rond volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in mei. Dat is een groei van 27 procent ten opzichte van 2016. In Nederland zijn nu 114.050 elektrische dan wel hybride auto’s geregistreerd, oftewel 1,4 procent van alle Nederlandse auto’s, meldde RTL Nieuws onlangs. Eerder begon een proef in Amsterdam met 200 laadpunten die elektrische auto’s flexibel laadden. Naar schatting doen duizend tot vijftienhonderd elektrische voertuigen mee aan deze test volgens AT5, die 1 maart startte.

Lees hier meer over de flexibele laadproef in Amsterdam en hier over het aantal elektrische voertuigen in Nederland.

Foto: eghtesadonline.com

Tekst: Joost Agterhoek

Redactie Ensoc, 15-jun-17

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • P. Lomito
    15.06.2017 - 12:25 uur | P. Lomito

    Het is net een spartelende vis op het droge die nu met een serie rietjes probeert nog wat water op te zuigen... De problemen door elektrische auto's zijn op sommige plaatsen al flink voelbaar voor netbeheerders en dat terwijl er nog praktisch geen elektrische auto's rondrijden in vergelijking tot het aantal brandstofauto's.

    Gezien de verkopen van deze auto's, of eigenlijk het niet verkopen van deze auto's zoals te lezen in de verkoopcijfers van de RAI vereniging blijkt dat er steeds minder interesse is in deze elektrische auto's. Gelukkig maar voor de netbeheerders.