‘Potentieel energiebesparing nog lang niet op’

21.09.2015 | Branchenieuws | 1485 keer bekeken
‘Potentieel energiebesparing nog lang niet op’

Het energiezuiniger maken van producten en processen kan bijdragen aan een veel lager gasverbruik en kan helpen bij de aanpak van het klimaatprobleem. Het potentieel aan energiebesparing kan nog veel beter worden benut, meldt professor Kornelis Blok.

Blok sprak afgelopen woensdag aan de TU Delft zijn intreerede uit bij de aanvaarding van de leerstoel Energiesysteemanalyse aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Zijn rede had als titel ‘Energiebesparing – De verwaarloosde kan van het energiesysteem’. Volgens Blok is het goed mogelijk om de energiezuinigheid van nieuwe producten jaarlijks met 5 procent te verbeteren. In dertig jaar betekent dat een toename van de energie-efficiëntie met een factor 5. Blok: ‘Uitdaging is om deze efficiencyverbetering voor het hele energiesysteem door te voeren. Dat maakt ons minder afhankelijk van aardgas. Ook kunnen we hiermee de CO2-uitstoot verlagen en zo het klimaatprobleem helpen oplossen. Energie-efficiente technologie is daarbij een belangrijke sleutel.’

Verlichting
De professor haalde voorbeelden aan om zijn stelling te onderbouwen, zoals de verbetering van de energie-efficiëntie op gebied van verlichting: na de kaars en olielamp kwam de gaslamp, vervolgens de gloeilamp, daarna de spaarlamp, en de laatste jaren de led-lamp. De led-lamp is duizend keer efficiënter dan een kaars, meldt Blok. Hij toonde ook de Ecorunner, een zeer efficiënt voertuig waarmee studenten afgelopen voorjaar de Ecomarathon wonnen. De auto is superzuinig dankzij een brandstofcel op waterstof. Daardoor kan hij 3500 km afleggen op 1 lieter benzine. Ook was de luchtweerstand vijf keer lager dan een commerciële auto. Volgens Blok laat dit voorbeeld zien dat er nog geen einde is gekomen aan mogelijkheden om producten energiezuiniger te maken.

Eisen aan energieprestatie
Blok: ‘Er zijn nog enorme mogelijkheden om het energiegebruik te beperken. We kunnen nog heel veel doen met bestaande technologie.’ Volgens Blok blijkt uit een studie dat de Europese Unie het energiegebruik kan verlagen met een derde, terwijl Europa afgelopen jaren al veel heeft gedaan om haar energiegebruik te beperken. Volgens hem is dit grotendeels te danken aan het invoeren van minimumeisen voor de energieprestatie van producten. Blok: ‘Het meest succesvol zijn waarschijnlijk de eisen die aan auto’s worden gesteld. In de Europese Unie is dit geformuleerd als de CO2-norm, die steeds verder wordt aangescherpt. Hierdoor zijn nieuwe auto’s in 2021 de helft zuiniger dan in het begin van deze eeuw. Dit is een enorme verbeterslag’, aldus Blok.

Potentieel gaat verder
Volgens Blok strekt het potentieel van energiebesparing zich verder uit. ‘Energieprestatie-eisen zijn vooral goed voor nieuwe auto’s en nieuwe apparaten, maar er zijn ook nog veel gebouwen en industriële installaties die een lange levensduur hebben. Hierbij is verbetering van de energie-efficiency zeker mogelijk, maar er zijn hiervoor wel grote investeringen voor nodig.’ Volgens Blok zijn wereldwijd jaarlijks honderden miljarden euro’s nodig voor investeringen in energiebesparing in gebouwen en industrie. ‘Die investeringen verdienen zichzelf weliswaar terug, sommige in drie tot vijf jaar, andere in tien tot vijftien jaar. Maar ze komen niet vanzelf tot stand. Facilitering is in veel gevallen nodig,’ zegt Blok.

Rol van de overheid
Moet de overheid de regie nemen bij energiebesparing? Volgens Blok hoeft het stimuleren van energiebesparing niet alleen van nationale overheden te komen. ‘Nationale overheden spelen een belangrijke rol, maar ook bedrijven, gemeenten en andere lagere overheden zijn belangrijk. Ook kunnen samenwerkingsverbanden van bedrijven, internationale organisaties en anderen een rol spelen.’ Blok geeft als voorbeeld het en.lighten programma, dat zich richt op het uitfaseren van gloeilampen in ontwikkelingslanden. Het is een samenwerkingsverband van verlichtingsfabrikanten Philips en Osram met UNEP, het milieuprogramma van de Verenigde Naties. Ook het en.lighten programma schrijft minimale eisen van de energieprestatie voor bij verlichting. Hiermee kan een jaarlijkse besparing van 36 procent op het elektriciteitsverbruik worden bereikt.

Foto: De Ecorunner waarmee studenten van de TU Delft dit voorjaar de Shell Ecomarathon wonnen

Kornelis Blok is hoogleraar hernieuwbare energie aan de Universiteit Utrecht, waar hij leiding geeft aan het masterprogramma Energy Science. Hij is tevens oprichter van Ecofy en sinds 2013 ambassadeur van FedEC, vereniging van energieadviseurs.

Redactie Ensoc, 21-sep-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (6)

Reageren
  • P. Lomito
    24.09.2015 - 16:56 uur | P. Lomito

    Wijze woorden van Frans van de Berg... als ik bij (nieuwe) vrienden kom loop ik altijd even naar de gasketel om die af te stellen op 50°C aanvoerwarmte en maximaal 10 kW verwarmingsvermogen om daarna te horen dat het gasverbruik met 10-15% gedaald is.

  • Frans van den Berg
    23.09.2015 - 15:10 uur | Frans van den Berg

    Rond 1 miljard m3 gas per jaar besparen door beleid te maken voor CV-optimalisatie van 6,5 miljoen particuliere CV installaties. Goed voor het klimaat, Groningen,werkgelegenheid, en portemonnee van de verbruiker. Graag wat meer aandacht voor dit ondergeschoven kindje.

  • Ad de Regt
    22.09.2015 - 15:25 uur | Ad de Regt

    Omdat innovatie voor velen opwindender en uitdagender is spreek het meer tot de verbeelding en benutten we besparingsmogelijkheden te weinig

  • Derk Reeshofwarmte
    22.09.2015 - 12:09 uur | Derk Reeshofwarmte

    En dit is nou precies de reden dat inzetten op stadsverwarming met zogenaamde restwarmte de verkeerde weg is, jezelf 50 jaar vastleggen aan een erg duur warmte verspillend buizenstelsel terwijl er steeds minder restwarmte komt en ook de energiecentrales die goedkoop warmte opwekken uit zullen gaan is erg dom.

    Inzetten op isolatie en besparen en stoppen metbhet zinloos rondpompen van energie...

  • baps pulle
    22.09.2015 - 10:15 uur | baps pulle

    In 2003 kocht ik een VW Lupo-3L (1.2 TDI) waarmee je 1:33 moet kunnen halen. Meestal rij ik met elke auto die ik had circa 15 a 25% zuiniger dan de ECE-meting en met de 3L haalde ik gemiddeld 1:39,6. Het lukte me niet om 1:40 te halen, wat ik als uitdaging had gesteld.
    Mijn vorige auto was een Toyota Aygo automaat waarmee ik 1:26 reed terwijl de ECE-meting 1:23 (107 gpk) aangeeft. Nu heb ik een Fiat Panda Twin air automaat die een CO2-uitstoot van 86 gpk heeft volgens de ECE-meting (op papier dus). Nou die Panda (86) is minder zuinig dan die Aygo (107). Ik mag blij zijn als ik 115 gpk haal met de Panda. Het lijkt dus op papier alsof auto's snel zuiniger worden, maar dat blijkt niet uit mijn praktijkregistratie.
    Ik hoop dat ook hieraan aandacht kan worden besteed, want dit soort verhalen kom je overal tegen en men doet er te weinig mee.

    De overheid wil energie besparen door de verkoop van zuinige auto's te stimuleren. De maatregel waarmee men grote winst kan halen laat men liggen. (Kamerleden kiezen wellicht graag voor een simpele oplossing?) Je vergoedt dan voor een auto-van-de-zaak de brandstof volgens de ECE-meting. Als men hard/onzuinig rijdt met de auto - en hem niet aan de stekker legt - dan betaalt men de extra brandstof zelf. Iemand die wel zuiniger rijdt dan de ECE-meting mag de winst zelf houden.
    Als je de regelgeving zo maakt dan zul je snel zien dat er opeens wel zuinig kan worden gereden. Dat stimuleert mensen als je het via de portemonnee laat lopen. En heb dan niet het lef als autofabrikant dat je een valse ECE-waarde opgeeft, want dan krijg je vet last met je kopers die het allemaal gaan bijhouden en berekenen.

  • P. Lomito
    21.09.2015 - 13:17 uur | P. Lomito

    Een professor Hernieuwbare Energie die er achter komt dat energiebesparing verwaarloosd wordt en dat de potentie veel groter is dan men voor mogelijk houdt... blijkbaar heeft hij te lang als een konijntje in de koplampen van windmolens en zonnepanelen gekeken waardoor hij niets meer zag. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen...