​​Nul op de Meter werkt in Heerhugowaard

17.06.2016 | Branchenieuws | 1771 keer bekeken
​​Nul op de Meter werkt in Heerhugowaard

De 55 woningen in Heerhugowaard die zijn gerenoveerd volgens het Nul op de Meter-principe zijn ook in praktijk nul op de meter. Bewoners zijn over het algemeen tevreden over het resultaat, blijkt uit onderzoek.

De eerste metingen van Nul op de Meter-renovaties in een jaren zeventig wijk in Heerhugowaard wijzen uit dat Nul op de Meter werkt. Na een jaar blijkt dat de 55 woningen inderdaad Nul op de Meter zijn. Ze leveren zelfs meer elektriciteit dan contractueel was afgesproken. Bewoners zijn over het algemeen tevreden: het huis  is comfortabel en weer helemaal ‘up-to-date’. Zij zijn blij met hun nieuwe badkamer en keuken en hoe mooi dit er allemaal uitziet. Ook noemen ze vaak het verbeterde comfort (lekker warm, geen tocht, minder geluid van buiten) als positief resultaat. Daarnaast noemen ze opvallend vaak de inductiekookplaat als iets waar men blij mee is.

Renovatie duurde langer
De bewoners waren minder tevreden over de weg naar Nul op de Meter, zo blijkt uit interviews. Bewoners zijn vooral ontevreden over de planning en de opzet. Bijna de helft van de bewoners is hier ontevreden over. Dat lijkt vooral voort te komen uit het feit dat de renovatie langer duurde dan is gecommuniceerd en gepland. Zowel de bewoners als de bouwer hebben de complexiteit en de intensiteit van de renovatie onderschat. Dit had te maken met aanloopproblemen rond installaties, in het bijzonder de warmtepomp, maar ook met doordat veel aandacht en middelen weglekten naar de inmiddels opgeleverde woningen. Daar was toch nog meer te doen achteraf dan was voorzien.

Een jaar lang gemeten
Het project in Heerhugowaard, een samenwerking tussen corporatie Woonwaard en ontwikkelend bouwer BAM, is het eerste Nul op de Meter project in Nederland waar een jaar lang en dus in alle seizoenen gemonitord is. In opdracht van Stroomversnelling/Energiesprong is een rapport uitgebracht. RIGO onderzocht de resultaten van de door BAM en woningcorporatie Woonwaard georganiseerde bewonersinterviews over het renovatieproces. TNO analyseerde de meetgegevens over energiegebruik en de energieopwekking. Dit leverde een aantal leerzame resultaten, lessen en tips op die zijn gebundeld in het rapport.

Tevredenheid bewoners
Van de bewoners is driekwart na de renovatie vooral positief. Dat heeft niet per definitie te maken met de verbeterde energieprestaties, maar wél met het comfort van de gerenoveerde woning. Ook zijn bewoners blij met de nieuwe badkamer en keuken, waarbij zij opvallend tevreden zijn over de inductiekookplaat. Het meest tevreden zijn de bewoners over de werklui. “Die verdienen een dikke tien!”, zo zegt een bewoonster in een filmpje. Qua resultaat, en dus het comfort van de woning, raden bewoners het anderen dan ook graag aan. Hierover verschijnt binnenkort een tweede rapport van Woonwaard waarin ervaringen van bewoners na twee jaar wonen zijn opgenomen.

Belangrijke lessen
Met de pilot in Heerhugowaard zijn ook enkele lessen geleerd. Bewoners waren minder tevreden over het proces. Zo duurde de renovatie hen langer dan gedacht en viel het renoveren in bewoonde staat toch iets tegen. De belangrijkste les met het oog op bewoners is dat zij goed op de hoogte moeten worden gehouden van de planning. Beloof minder en lever meer, is het advies aan de bouwer: schets liever een langere doorlooptijd, dan kan het altijd meevallen. Ook zouden een aantal bewoners liever tijdelijk ergens anders wonen tijdens de werkzaamheden. Inmiddels wordt in andere projecten daarvoor bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een wisselwoning.

Woonwaard en BAM passen inmiddels vVerbeteringen naar aanleiding van de geleerde lessen toe op lopende en nieuwe projecten. Ook de andere deelnemers binnen de Stroomversnelling worden hierin meegenomen.

Energieprestaties gegarandeerd
Met de bewoners is een energieprestatiecontract afgesloten, een bedrag dat zij betalen voor de gegarandeerde energie. Dit komt voort uit de Energieprestatievergoeding. Het energiecontract met bewoners wordt ook wel energiebundel genoemd; het aantal kilowatts dat de bewoner jaarlijks kan inzetten voor huishoudelijk gebruik en ventilatie. Eventueel meerverbruik ten opzichte van de bundel komt voor rekening van de bewoners, eventueel minderverbruik komt ten goede aan de bewoners. Voor het jaar 2015 zijn de contractdoelstellingen voor alle woningen gehaald en daarmee is de belofte aan de bewoners volledig waar gemaakt. Er is bij veel woningen zelfs meer elektriciteit opgewekt wat naast een comfortabele woning een extra voordeel voor de bewoners is.

Foto: Nul op de meter woningen in Heerhugowaard (foto Stroomversnelling)

Redactie Ensoc, 17-jun-16

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (3)

Reageren
  • P. Lomito
    21.06.2016 - 14:50 uur | P. Lomito

    Ik ben benieuwd naar je positieve bijdrage...

  • P. Ositief
    21.06.2016 - 12:24 uur | P. Ositief

    Je kan alles altijd maar negatief bekijken en je ongezouten mening geven of gewoon wijselijk je mond houden en andere mensen lekker laten pionieren.

  • P. Lomito
    17.06.2016 - 12:56 uur | P. Lomito

    Prima resultaat qua renovatie naar een lage energiewoning, ik zou graag zien dat er nog iets hoger gegrepen wordt naar PH-niveau waarna het mogelijk is de dure warmtepomp te schrappen en de woning passief te verwarmen met een zeer geringe bijverwarming (bijv. IR-paneel).

    Ook is het niet nodig om de gehele stroombehoefte (huishoudelijk, koken en verwarmen/koelen) af te dekken met zonnepanelen. Dat is klinkt heel erg leuk nu met die nul-op-meter maar dit is alleen mogelijk door de salderingsregeling die na 2020 wordt omgezet in stroomdiftar. De bewoners zullen dan verrast worden met een hogere energierekening omdat hun waardeloze PV-stroom die in de zomer op het net gedumpt wordt dan ook echt niets meer waard is. Waarschijnlijk gaat dat nog de nodige problemen geven want deze bewoners betalen nu een flink hogere huurprijs om de renovatie te bekostigen maar niet hoger dan oude huur plus energiekosten. Dat gaat dus een feest worden als ze straks de nog hogere huur plus hogere energiekosten moeten gaan betalen.

    Om het nog erger te maken gaat het stroomtarief komende jaren fors omhoog vanwege hogere transportkosten (vanwege windmolens op zee en internationale verbindingen) en belastingen op stroom (financiering windmolens via SDE+), de verwachting is dat we in 2025 ca. 28-30 eurocent/kWh in plaats van de 18 eurocent die we nu betalen. Wat zullen de bewoners zich dan genaaid voelen...