Met drone kan PV-installateur geld besparen

29.10.2015 | Branchenieuws | 1990 keer bekeken
Met drone kan PV-installateur geld besparen

Een installateur kan met een warmtebeeldcamera zien welke zonnepanelen defecten vertonen. Hij kan hiervoor een drone gebruiken om tijd en geld te besparen, zeker bij grote gebouwen.

‘Over vijf jaar heeft iedere energie-installateur een drone.’ Dat voorspelt Norbert Stellaard, eigenaar van leverancier Drones4Experts en bestuurslid van DARPAS, branchevereniging voor onbemande vliegtuigen, helikopters en multirotors. Hij doet zijn uitspraak begin oktober op de vakbeurs Elektrotechniek in de Jaarbeurs te Utrecht, waar hij een presentatie geeft over het gebruik van drones in de installatiebranche. Stellaard is zelf instructiepiloot en vliegt met een drone voor het videoproductiebedrijf Blik van Boven. Daarnaast leidt hij mensen op die een drone willen gaan besturen. ‘Drones zijn niet gevaarlijk, maar je moet wel weten hoe je ze moet besturen. Daarom geef ik mensen les,’ aldus Stellaard.

Populair
Drones zijn snel populair aan het worden. Stellaard schat het aantal drones in Nederland momenteel op honderdduizend. In 2012 lag dat aantal nog op twintigduizend. Dat betekent een vervijfvoudiging binnen drie jaar. ‘Iedereen kan tegenwoordig een drone kopen,’ vertelt Stellaard. Veel eigenaren gebruiken een drone om foto’s en filmpjes te maken van het landschap, omdat dit goedkoper is dan een helikopter. Voor commercieel gebruik is echter een praktijkopleiding vereist, bestaande uit twee dagen les en een aantal dagen om te oefenen. Daarbij gaat het vooral om het beheersen van de drone met opstijgen, het maken van figuren in de lucht en landen.

Zonnepanelen
Er bestaan diverse toepassingen voor drones. Naast luchtfotografie worden drones gebruikt om containers in de haven van Rotterdam te scannen op drugscriminelen. Ook kunnen boeren met drones het nitraatgehalte meten boven hun land. Prorail zet drones in om wisselstoringen te kunnen achterhalen. Ook worden drones gebruikt om een gebied in kaart te brengen voor nieuwbouw of renovatie. Een energiebedrijf als Eneco gebruikt een drone om windparken op zee of zonneparken te inspecteren. Installateurs gebruiken steeds vaker een drone om zonnepanelen op daken te inspecteren. Met een warmtebeeldcamera zien ze al snel welke zonnepanelen defecten vertonen. Stellaard: ‘Dit werkt kostenbesparend: het is makkelijker dan lopen en het geeft meer overzicht.’

Voorschriften
Van de honderdduizend drones in Nederland zijn er momenteel circa 60 exemplaren geregistreerd, schat Stellaard. Hij verwacht wel dat dit komende jaren gaat veranderen als de eisen voor het gebruik van drones worden aangescherpt. Voor het inspecteren van daken werkt het Europese agentschap voor luchtvaartveiligheid EASA aan het verruimen van de ondergrenzen in de strenge voorschriften die zijn verbonden aan het gebruik van drones, zoals het gewicht. Stellaard: ‘Waarschijnlijk kunnen we met een drone van 1 kilogram inclusief camera zonder vergunning blijven vliegen. Dat betekent wel dat de camera niet meer dan 1 kilo mag wegen.’

Terugverdienen
De aanschafprijs van een drone varieert van 800 euro tot wel 30.000 euro. Daarbovenop komen de kosten van de opleiding en de keuring van de drone. Gemiddeld bedraagt de investering 7.000 euro, schat Stellaard. Kan een installateur de drone wel terugverdienen? Stellaard denkt van wel: ‘Een installateur die regelmatig grote gebouwen moet inspecteren haalt de kosten er snel uit.’ Volgens Stellaard zijn er in Nederland al een aantal energieinstallateurs met een drone. Hoeveel dat precies zijn kan hij niet zeggen, daarvoor verwijst hij naar installateursvereniging Uneto-VNI.

Trend?
Navraag bij Uneto-VNI geeft meer uitsluitsel over het aantal installateurs met een drone. ‘We denken dat er circa 10 procent van onze leden een drone gebruiken voor inspecties. Dat zijn omgerekend circa 150 tot 200 bedrijven,’ zegt woordvoerder Michel Wijnands van Uneto-VNI. Hij noemt het gebruik van drones door installateurs nog geen gemeengoed. Wijnands verwacht niet dat het gebruik van drones de komende drie jaar een trend wordt onder installateurs. Dat is niet helemaal in lijn met wat Stellaard beweert. Dit heeft volgens Stellaard te maken met de Europese regelgeving, die over vijf jaar verandert waardoor het voor installateurs lonender wordt om een drone aan te schaffen.

Foto: Drone van het type Falcon 8 inspecteert een zonnepark (foto Asctec.de)

Tekst: Norbert Cuiper

Redactie Ensoc, 29-okt-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (5)

Reageren
  • An Som
    03.11.2015 - 13:25 uur | An Som

    Totaal overbodig als je Solaredge omvormer/panelen neemt dan kun je van achter je pc
    de conditie van je panelen bekijken.

  • baps pulle
    03.11.2015 - 11:13 uur | baps pulle

    Die strenge wettelijke eisen voor drones gelden mogelijk niet voor vliegers. Als zo'n drone aan een dunne nylondraad zit, zodat je hem kunt terugtrekken, wat zijn dan de voorschriften? Als dan de regels voor vliegers gelden mag je dan wel in de stad boven een dak [warmte]metingen doen (mits je beneden 50 m hoogte blijft)?
    Iets om over na te denken als je als overheid de regels voor drones opstelt/aanpast.

  • clifford saffrie
    03.11.2015 - 10:18 uur | clifford saffrie

    mooi verhaal maar helaas voorkomt wet en regelgeving dat ik een drone voor inspectie in kan zetten in de bebouwde omgeving. zie gedeelte van de wetgeving:

    De drone piloot of waarnemer moet de drone altijd in het zicht houden. Er mag alleen gevlogen worden bij daglicht. De drone piloot moet altijd voorrang geven aan alle andere luchtvaartuigen, zoals vliegtuigen, helikopters, zweeftoestellen en luchtschepen. De drone blijft minimaal 150 meter van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing, in gebruik zijnde autosnelwegen, of in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt. De drone blijft minimaal 50 meter horizontaal van industrie- en havengebieden De drone blijft minimaal 50 meter horizontaal van vaartuigen, voertuigen, kunstwerken en spoorlijnen.

  • wouter jansen
    03.11.2015 - 10:14 uur | wouter jansen

    Dit lijkt me een baanbrekend idee. De terugverdientijd is op zich geen probleem omdat dit soort zich activiteiten goed lenen in samenwerkingsverband kunnen worden uitgevoerd. Het grootste verdienpunt is de kennis en kunde om de gegevens te interpreteren en om te zetten in oplossingen voor klanten die daar baat bij hebben.

  • Hans Janssen
    03.11.2015 - 09:39 uur | Hans Janssen

    Een mooie toepassing van drones. Hoe ziet het warmtebeeld van een gedeeltelijk niet werkend paneel eruit en welke golflengtes worden gebruikt?