Informatie aan consument over salderen schiet tekort

20.04.2015 | Branchenieuws | 3127 keer bekeken
Informatie aan consument over salderen schiet tekort

Veel energieleveranciers informeren consumenten met een zonnepaneel onvoldoende over saldering en teruglevertarieven. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een onderzoek naar aanleiding van vragen en klachten bij het informatieloket Consuwijzer.

De ACM heeft de energiemaatschappijen vorige week op de vingers getikt over de slechte informatievoorziening. Alle maatschappijen hebben een brief gekregen over wat eraan schort. Anita Vegter, bestuurslid ACM: "Aanbieders moeten consumenten volledig en juist informeren zodat zij aanbiedingen kunnen vergelijken en nota's kunnen controleren. Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken gaat daar concurrentiedruk van uit. Dit is goed is voor de prijs, kwaliteit en innovatie." Energieleveranciers hanteren verschillende salderingsmethoden en terugleververgoedingen. Uit het onderzoek blijkt dat deze allemaal voldoen aan de wet.

Salderen
Consumenten die elektriciteit opwekken met zonnepanelen mogen energie die ze 'over' hebben terugleveren aan het openbare net. Het verrekenen van de hoeveelheid energie die het energiebedrijf aan de consument levert met de elektriciteit die de consument teruglevert aan het net heet salderen. Voor energie die de consument stroom teruglevert, moet het energiebedrijf een redelijke terugleververgoeding betalen. In 2014 maakten ongeveer 125.000 huishoudens gebruik van de salderingsregeling. In 2020 moeten dat er crica 700.000 zijn, is afgesproken in het energieakkoord. Steeds meer huishoudens krijgen te maken met zonnepanelen, verwacht de ACM.

Afspraken
Eind vorig jaar heeft ACM met de energieaanbieders afspraken gemaakt over hoe de consument voortaan te informeren over producten en prijzen. Het aanbod van leveranciers aan consumenten moet begrijpelijk en vergelijkbaar zijn. Alle aanbieders moeten dezelfde duidelijke termen gebruiken. Consumenten kunnen een goede keuze maken voor een leverancier en facturen controleren. Uit het onderzoek van ACM blijkt dat veel leveranciers niet of zeer beperkt de vereiste informatie geven aan zonnepaneelbezitters, terwijl zij verplicht zijn hen volledig te informeren over saldering en teruglevering. ACM heeft de aanbieders hier op aangesproken en zal scherp monitoren of aanbieders hun informatievoorziening verbeteren. Gebeurt dit niet, dan zal ACM overgaan tot handhaving.

Vraagtekens
De meeste consumenten met zonnepanelen weten nauwelijks hoeveel geld ze besparen met zonnepanelen. Dat blijkt uit een onderzoek van de NOS in een wijk in Almere. De bewoners zetten vraagtekens bij de manier waarop hun energiebedrijf de opbrengsten verrekent en vragen zich af of ze wel genoeg geld terugkrijgen. "De jaarafrekeningen van zonnepaneeleigenaren zijn onnodig complex. Salderen en terugleveren is daardoor niet te begrijpen voor de consument," zegt Ben Woldring, directeur GasLicht.com. Dat beaamt ook de Vereniging Eigen Huis, die een financieel specialist naar de rekeningen van mensen in die wijk liet kijken. "De rekeningen die energiemaatschappijen verstrekken zijn nog erg complex", aldus Vereniging Eigen Huis.

Meten zonnestroom
De Vereniging Eigen Huis wijst erop dat consumenten via de stand op de omvormer en via de computer of speciale apps kunnen bijhouden wat hun zonnepanelen opbrengen. "Mensen die al langer zonnepanelen hebben en waar het onduidelijk blijft wat de panelen opbrengen, zouden een speciaal metertje kunnen aanschaffen tussen de omvormer en de meterkast", zegt de Vereniging Eigen Huis. Uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat mensen met zonnepanelen of die overwegen deze aan te schaffen, zich geen zorgen hoeven te maken over de salderingsregels of terugleververgoedingen op zich. Die zijn over het algemeen in orde. Bovendien is het vaak zo dat als energiemaatschappijen fouten maken in de rekening, ze die later alsnog verrekenen met de klant.

Reactie energiebedrijven
Koepelorganisatie Energie Nederland, die de belangen vertegenwoordigt van energiebedrijven, heeft waardering voor de aanbevelingen die ACM doet om de informatie te verbeteren over de voorwaarden voor salderen. Woordvoerder Sjoerd Marbus geeft de ACM gelijk. De energiebedrijven gaan aan de slag om de informatie over het terugleveren van zonnestroom te verbeteren. "Voorheen was terugleveren aan het net een uitzondering. Dat hebben we ook te lang op die manier behandeld." Marbus wijst er wel op dat het rendement van de zonnepanelen niet in de energierekening is terug te lezen. "Die informatie hebben wij niet, want de energie die wordt teruggeven aan het net is de energie die over is en niet door de consument is gebruikt."

Foto: Zonnepanelen in Almere (foto Knipscheer)

Redactie Ensoc, 20-apr-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (5)

Reageren
  • Eric Van Vugt
    11.05.2015 - 20:41 uur | Eric Van Vugt

    Natuurlijk zijn de energie bedrijven niet zo scheutig met voorlichting. Aan de andere kant ben ik van mening dat wanneer je zonnepanelen op het dak legt je dit niet voor de buren doet. Enige interesse en de wil om inzicht te krijgen in wat het oplevert of wat je verbruik is kan toch wel verwacht worden.
    Je kunt gaan zitten wachten tot iemand het voor je gaat regelen of je doet zelf wat.
    Ik bespeur gemakzucht hier..

  • Henk van der Geest
    28.04.2015 - 10:02 uur | Henk van der Geest

    Kan het niet laten om nu alsnog te reageren. Mijns inziens worden zaken verward. Begrijpt men niet wat salderen is en hoe het werkt of begrijpt men de 'eigen' energiehuishouding niet. Zonder additionele meters, zijn de eigen energiestromen immers welhaast niet meer te volgen. Ik heb een additionele meter in combinatie met de Q-box en daarmee verkrijg je wel inzicht in je eigen opwek en eigen verbruik. Die worden separaat gepresenteerd en daarmee verkrijg je wel het benodigde inzicht. Het salderen is naar mijn menig redelijk inzichtelijk. Alleen voor eventuele overproductie (energie die je zelf nooit meer gaat benutten) variëren de spelregels. Wat Greenchoice betreft, als je bij Eneco zit, mag je het hele jaar voorfinancieren. Maar als je dat niet bevalt, dan ga je toch weg bij zo'n leverancier. Ik zit nu bij EON en die verrekenen tot nu toe per maand! Erg prettig, vermoedelijk al meer ervaring vanuit Duitsland.

    Wat de ontwikkelingen op salderingsvlak betreft, zou ik me vooral zorgen maken over de overheid zelf. De terugverdientijd is bij mij reeds ca. 8 jaar. Daar zou je als weldenkende Nederlander met een redelijk opleiding dus eigenlijk al niet aan moeten beginnen. Is alleen weggelegd voor mensen met betrokkenheid op het verduurzamingsvlak en een hoog geitenwollensokken gehalte. Maar als het salderen zo meteen geld gaat kosten (en heren, daar wordt hard aan gewerkt), dan begin je hier toch echt niet aan. Hoop dat de regels met name dan voor iedereen duidelijk zijn. TVT > 10 jaar, additionele opslag systemen nodig, investeren in eigen smartgrid oplossingen enz.

  • j dekker
    21.04.2015 - 15:09 uur | j dekker

    Ik heb echt geen moeite met het "salderen" op mijn NUON rekening. Het is duidelijk weergegeven.
    In mijn werk (zonnepanelen) heb ik veel met de consument te maken. Het is duidelijk dat de gemiddelde klant geen ene snars van de rekening begrijpt, omdat men niet leest! of omdat het de klant niet interesseert!. Veel mensen bewaren hem niet eens en klagen alleen over het bedrag dat ze per maand/ Jaar betalen. Als je bijvoorbeeld een solar installatie voor rekent zegt men al gauw "nou dat loont niet"! dit komt voort uit het feit dat bv. bij NUON het gas en elektra verbruik op 1 factuur staan, het totaal bedrag van gas en elektra is samen gevoegd. Als je bv. de klant vraagt, wat is uw elektra verbruik / kosten zegt het overgrote deel een verkeerd bedrag (gas, elektra, belastingen, meetdienst, vastrecht, energie opslag ed samen). Het werkelijke bedrag van "stroom" (zo rond de € 0,07 cent ) gelooft de klant niet. Het feit dat er een enorme belasting op zit is niet bekend.
    Kortom gewoon goed lezen, en als er nog vragen over blijven, je leverancier bellen.
    Ik ben er van overtuigd dat de klant beter moet lezen en dan worden de zaken vanzelf duidelijk. Daar hoef je echt niet technisch voor te zijn.

    Bert

  • P. Lomito
    21.04.2015 - 13:31 uur | P. Lomito

    Veel kwalijker is dat de meeste consumenten geen idee hebben dat de zojuist begonnen uitrol van slimme meters bedoeld is om het automatisch salderen in de stroommeter onmogelijk te maken. Eigenlijk had men de salderingsregeling al in 2017 willen opheffen maar aangezien de uitrol van de slimme meter vertraging opliep is dit uitgesteld tot 2020. Zonder salderen zijn zonnepanelen niet rendabel, de grootste winst van salderen is dat belastingen vermeden kunnen worden en dat is dan ook de reden dat het salderen aan de meter onmogelijk gemaakt wordt.

  • Emile van Niekerk
    21.04.2015 - 09:29 uur | Emile van Niekerk

    De ergste zijn maatschappijen als Green Choice. Die laten je eerst het verbruik volledig betalen en betalen je 3 maanden nadien een keertje de opbrengst van de PV panelen terug. In mijn geval zit ik in het hele jaar door praktisch op nul. Mijn stroomverbruik is relatief hoog om reden dat ik een warmtepomp heb en geen gasaansluiting. Ik mocht aan het einde van het jaar even € 1.400,- bij betalen en kreeg 3 maanden nadien even € 2.000,- terug, en afschrijven doen ze dan automatisch van je rekening. Echt schandalig!