​IEA: lage olieprijs remt energiebesparing

15.07.2016 | Branchenieuws | 902 keer bekeken
​IEA: lage olieprijs remt energiebesparing

De lage olieprijs heeft afgelopen tijd een negatieve impact gehad op energie efficiency, meldt het IEA. Consumenten kopen meer SUV's en minder energiezuinige auto’s.

Dit blijkt uit het Oil Market Report, een analyse van het Internationale Energie Agentschap (IEA). Het IEA wees vorig jaar al in haar rapport World Energy Outlook 2015 op de potentiele impact van lagere olieprijzen op de energiemarkt gedurende een langere periode. Een bijgewerkte analyse van het IEA bevestigt dat de huidige lage olieprijs een negatieve invloed heeft gehad op investeringen in de oliesector. Ook schaadt de lage olieprijs de energie-efficiëntie in met name de transportsector en zorgt het voor een verhoogde afhankelijkheid van olie afkomstig uit het Midden-Oosten.

Minder investeringen
Recente gegevens van het IEA tonen dat investeringen in de oliesector in 2015 zijn gedaald. Dit gebeurt ook dit jaar, waardoor we voor het eerst sinds drie decennia hebben te maken met een opeenvolgende daling over twee jaar. De olie-industrie heeft meer dan 300 miljard dollar bezuinigd in de uitgaven over twee jaar, oftewel 42 procent van het totaal. Dit is een afname die niet eerder is voorgekomen, zelfs niet als rekening wordt gehouden met significante kostenbesparingen. Noord-Amerika nam ongeveer de helft van de afname voor zijn rekening. Als de olieprijzen op de huidige lage niveaus blijven, zal een behoorlijke opleving onwaarschijnlijk zijn in 2017.

Midden-Oosten
Ook levert het Midden-Oosten historisch grote hoeveelheden olie aan het Westen, met meer dan 31 miljoen vaten per dag. De regio voorziet in 35 procent van de wereldwijde olievraag. Dat is het hoogste niveau sinds 1975. De groeiende productie van Saoedi-Arabië, Irak en Iran wijst erop dat landen in het Midden-Oosten die tegen lage kosten kunnen produceren nog steeds de basis vormen voor de oliemarkt. Naar verwachting zal de olieproductie van het Midden-Oosten het grootste deel van de groeiende vraag dit jaar kunnen dekken.

Meer SUV’s verkocht
De lage olie- en gasprijzen schaden ook de energiebesparende trends in enkele landen. Dit geldt vooral voor de transportsector waar lage olieprijzen de verkoop van sportwagens stimuleren. Consumenten kopen minder energiezuinige auto’s waarmee ze kosten bespaarden toen de olieprijzen hoger waren. In de VS groeide de verkoop van sport utility vehicles (SUV’s) tussen 2014 en 2015 2,5 maal sneller dan de verkoop van lichte voertuigen. De verkoop van SUV’s in China groeide zelfs nog sneller.

Overschot aan olie
Het IEA voorspelt dat in 2017 het wereldwijde overschot aan olie zo'n 1,5 miljoen vaten per dag bedraagt. Het huidige overschot ligt tussen 1 en 2 miljoen vaten per dag. Omdat de vraag naar olie door energiebesparende maatregelen daalt, hebben grote voorraden een cruciale impact op de prijs. Wanneer de opslagfaciliteiten vol zijn wordt het overschot gedumpt op de markt. Hierdoor zal de olieprijs dalen naar een niveau van 10 tot 20 dollar per vat, zo voorspelt oliespecialist Gary Schilling.

Foto: Lage olieprijzen hebben de verkoop van SUV’s aangewakkerd (foto Motoring Research)

Redactie Ensoc, 14-jul-16

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • P. Lomito
    15.07.2016 - 09:30 uur | P. Lomito

    De potentie van energiebesparing is enorm, alleen al op de verwarming van gebouwen kan zo'n 60% bespaard worden. Met de voorgenomen belastingverhogingen op energie is de invloed van marktprijzen van olie/gas op de energietarieven minimaal, gasprijs daalt maar de consument betaalt toch meer voor verwarming van zijn woning. Bij gas zie je bijvoorbeeld dat nu de marktprijs flink daalt de overheid er als de kippen bij is om de energiebelasting op gas versneld te verhogen. Uiteraard wordt de energiebelasting niet verlaagd als de marktprijs weer stijgt...

    Waar het uiteindelijk op neer komt is dat je sneller op energieverbruik moet besparen dan dat de overheid de belastingtarieven kan verhogen.