Fonz Dekkers (EVOLV) – "We slaan een brug tussen duurzaamheid en dagelijks leven."

18.09.2015 | Branchenieuws | 860 keer bekeken
Fonz Dekkers (EVOLV) – "We slaan een brug tussen duurzaamheid en dagelijks leven."

Iedere week spreekt Ensoc een energieprofessional over zijn of haar werk. Deze week is dat Fonz Dekkers, sinds januari dit jaar oprichter van advies- en onderzoeksbureau EVOLV. Hij geeft ons een inkijkje in zijn werkzaamheden en deelt een aantal succesvolle ervaringen. 

Het creëren van een Evolutie
Dekkers: “Mijn bedrijf EVOLV gaat over een evolutie: de groei in de kwaliteit van het leven. Kwaliteit van leven betekent dat onder andere de lucht schoon blijft, dat we werkzaam zijn en dat we gelukkig zijn. Dat is in armere landen net zo. Het verschil zit in het feit dat de maatstaf in die landen anders is. De kern van evolutie is dat het systeem zichzelf verandert om zich optimaal aan de omstandigheden aan te passen. Zo zie ik ons ook: wij zijn een onderzoek- en adviesbureau dat consultancy biedt bij duurzame bouwprojecten, overheden en organisaties. Wij zijn in staat om de brug te kunnen slaan tussen duurzaamheid en het dagelijkse leven, waarin de focus ligt op praktisch, efficiënt en kosten besparend.”

Een van de inspiratiebronnen van Dekkers zijn de taaie, logge processen die langdurig in stand blijven ‘omdat ze nu eenmaal zo zijn’. “De beste oplossingen zijn eigenlijk dingen die heel simpel lijken; je moet alleen wel zaken ter discussie durven stellen. Durven veranderen. Wij als samenleving hebben snel de neiging om te ontwerpen en te ontwikkelen op basis van wat we al kennen; zoals we het ‘altijd al doen’. Dat wil ik anders doen, juist door je af te vragen ‘Is dit wel de beste oplossing?’ Om het beste resultaat te bereiken stel ik dingen ter discussie en ga ik met betrokken partijen in gesprek. Omschakelen op een ander systeem is een heel langzaam proces, maar het zorgt er uiteindelijk voor dat de kwaliteit van het leven verbetert.”

Partnership met Arizona State University
EVOLV is vooral betrokken bij langdurige adviestrajecten waarbij het bedrijf ook in de uitvoering ondersteunt. Daarnaast heeft het bedrijf een bijzondere samenwerking met de Arizona State University. “Deze universiteit richt zich voornamelijk op ondernemerschap en duurzaamheid en hebben veel kennis en expertise. Wij kunnen gebruik maken van de professoren en studenten aan deze universiteit wanneer een specialistisch onderzoek verricht moet worden. Via gemeente Haarlemmermeer ben ik door deze universiteit ‘gevonden’ omdat ik voor hen een goede brug kon slaan tussen de wetenschap en het Nederlandse bedrijfsleven, waarin zij graag willen integreren. We hebben er nu ook een ideale structuur voor gevonden. Alle werkzaamheden vinden plaats in Nederland en bij zeer complexe, technische vragen kan ik de universiteit inzetten. Ik zie het ook alsof onze R&D afdeling in Amerika zit. Zo’n partnership is prachtig. We zijn daar bijzonder trots op.”

Petitie ‘voor een betere wereld’
Dekkers geeft aan dat interesse in duurzaamheid er al vroeg in zat: “Ik heb aan de TU Delft en Universiteit Leiden een (combi) masteropleiding Industrial Ecology gedaan. Dat behelst duurzaamheid, in de breedste zin van het woord. Van goede, lokale producten tot recycling. Duurzaamheid behelst dan ook zoveel verschillende vraagstukken: wil je bijvoorbeeld het afvalprobleem of het hongerprobleem oplossen? Dat valt beiden onder duurzaamheid. Die betrokkenheid bij duurzaamheid of de wens om bij te dragen aan ‘een betere wereld’ is eigenlijk al heel jong begonnen. Mijn vader deed ontwikkelingswerk in het buitenland, dus als kind ben ik al opgegroeid met reizen en andere culturen. Duurzaamheid gaat ook over de Noord-Zuid verhouding, die me al vroeg intrigeerde. Als kind van zeven heb ik een petitie gehouden voor ‘een beter milieu’. Die heb ik op mijn basisschool verspreid en ik was van plan deze naar de minister op te sturen.”

Waarom is duurzaamheid zo’n obstakel?
“Er wordt vaak gezegd: men is zich niet bewust van het belang van duurzaamheid.” Toch is dat volgens Dekkers niet het geval: “Mensen die zich nu nog niet bewust zijn van het belang van een duurzame samenleving, die gaan dat ook niet worden. Wat je dus moet doen is het systeem zó aanpassen, dat er met de bewustwording die nu al bestaat iets gedaan kan worden. Maak het mensen gemakkelijker, zodat bewustwording kan worden vertaald in gedrag. Daarvoor moet ‘duurzamer worden’ gemakkelijker gemaakt worden, anders kan je die drempel niet verlagen. Het ‘gedoe’ moet eraf zijn, want het is ook geen financiële kwestie meer.”

Sterktes benutten en zwaktes uitbesteden
Met deze stevige basis kwam er op een gegeven moment een punt waarop Dekkers zich realiseerde dat hij écht moest gaan groeien. “Ik werk nu zelf vijf jaar als zelfstandig ondernemer en in die tijd heb ik onder andere geleerd dat ik zelf graag met het inhoudelijke werk bezig ben en mijn eigen bedrijf niet wil managen. Dat laat ik graag aan een ‘echte’ ondernemer over. Ik denk dat een grote sterkte van een ondernemer is om zijn eigen zwaktes te erkennen. Je moet outsourcen wat je niet kan. Zo ben ik erg blij dat ik nu zaken kan uitbesteden waar ikzelf minder sterk in ben, zoals de financiën, het management en het stukje marketing en communicatie. Ik ben wel een ondernemer, ik haal daar plezier uit en heb goede ideeën. Maar ik kan geen bedrijf runnen. Het is veel effectiever om een kring van partners en betrouwbare werknemers om je heen te hebben waarmee je samen kan werken. Ik kan me nu toeleggen op wat ik leuk vind: het ontwerpen en bedenken van concepten die meer groen en duurzaamheid in ons dagelijks leven kunnen integreren.”

Veel te bieden, maar hoe draag je dat uit?
Momenteel legt Dekkers de laatste hand aan het bedrijfsconcept en aan het plan hoe dit in de markt gezet moet worden: “Ik weet zelf waar ik goed in ben en wat ik te bieden heb, maar het is lastiger dat op een heldere manier uit te dragen. We zijn een realistisch, transparant en een betrokken onderzoek- en adviesbureau dat zich toelegt op uiteenlopende projecten met een wereldverbeterend karakter. We zijn persoonlijk en realistisch. Wanneer we dat op een krachtige manier weten te formuleren, zijn we wat mij betreft klaar om de wijde wereld in te trekken.”

Ook meedoen of iemand opgeven voor de rubriek Professional van de Week? Dat kan! Stuur u gegevens naar info@ensoc.nl en we nemen contact met u op.

 [Tekst: Milou Scheeren]

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (2)

Reageren
  • Cor Janssens
    19.12.2015 - 17:59 uur | Cor Janssens

    Een mooi streven ,ter bevestiging van de ommekeer we staan aan het begin van de kentering.
    Nu het einde van de crisis nadert en de oorlog tussen het ministerie en de bouwwereld overgaat in overleg zien we de grootse inspanningen van woningbouwverenigingen om de labeling van bestaande woningen aan te passen naar A-B-C door middel van renovatie en een goed luchtmanagement
    b.v samenwerking Rockwool en Ventilair voor een energie label en binnenklimaat verbetering
    en zo zijn er nog vele voorbeelden die in 2016 uitgevoerd gaan worden om een energielabel verbetering en een perfecte lucht kwaliteit te realiseren.
    .

  • Anny Dekkers
    23.09.2015 - 10:05 uur | Anny Dekkers

    Zijn betoog is sterk en duidelijk en zeker niet zweverig op dit gebied.