Eurovisie Songfestival: show dankzij verlichting

19.05.2015 | Branchenieuws | 1280 keer bekeken
Eurovisie Songfestival: show dankzij verlichting

Het Eurovisie Songfestival is mede een show dankzij de energiezuinige en spectaculaire verlichting van Clay Paky, dochteronderneming van Osram, de lichtpartner van het evenement.

Lichtleverancier Osram is dit jaar officiële lichtpartner van het Eurovisie Songfestival. Met een publiek van 200 miljoen kijkers zal het evenement weer een enorm grote TV-entertainmentshow worden. Een spectaculair podium en spectaculaire lichtshows zijn traditie bij dit grote media-event. Osram is dit jaar - als officiële lichtpartner - verantwoordelijk voor het overgrote deel van de verlichting. De show bevat verlichting van Osram-dochter Clay Paky, die het Eurovisie Songfestival en haar sterren verpakt tot een visueel aantrekkelijk en glorieus spektakel. De producten van de Italiaanse lichtspecialist, waaronder de aluminium buizen met leds, hebben een uitstekende reputatie en worden al jaren veelvuldig gebruikt voor shows als van Kylie Minogue en Robbie Williams.

Groen evenement
De verlichting zal worden gebruikt voor zowel de halve finales als finales, die plaatsvinden in de Stadthalle in het Oostenrijkse Wenen. "We veranderen het grootste entertainmentspektakel ter wereld in het grootste lichttechnologische event met onze lichtsystemen," vertelt Hans Joachim Schwabe, CEO van Osram Specialty Lighting. “We willen de show neerzetten als een onvergetelijk event voor het publiek." De producten van Clay Paky worden al jaren gebruikt bij het Eurovisie Songfestival en blijven de nieuwste normen bepalen in eventverlichting. Ook dit jaar geldt dat weer voor het Eurovisie Songfestival 2015, dat als een groen evenement is ontworpen waar energie-efficiënte producten worden gebruikt. De energiezuinige led-lampen horen daarbij.

Stemmen met app
Osram presenteert in Wenen het Lightify Led-lichtsysteem. Meer dan 20.000 bezoekers bekijken het festival in de stad op grote schermen. Ze kunnen tijdens de finale met een gratis app op smartphone of tablet stemmen op een schaal van 1 tot 12 en zo laten zien welke deelnemer hun voorkeur geniet. De resultaten van het stemmen met deze app zullen worden vertaald naar kleur. Rood licht betekent het maximaal aantal punten, blauw licht slechts 1 punt. Osram beschouwt het Eurovisie Songfestival als een ideaal platform voor Lightify. “Jongeren kunnen nu licht gebruiken om een extra stimulans en emotionele lading te geven aan dit belangrijke event." zegt Timon Rupp, hoofd van Lightify Innoventure bij Osram. “We laten zo met Lightify onze innovatiekracht zien," aldus Rupp.

Foto: Het Eurovisie Songfestival wordt voorzien van een wervelende lichtshow (foto Digital AV Magazine)

Redactie Ensoc, 18-mei-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • J Dekker
    30.05.2015 - 08:04 uur | J Dekker

    Leuk artikel, het schijnt (van horen zeggen) dat deze grap zo'n slordige 70 miljoen heeft gekost!, wie draait daar voor op? de Oostenrijkse belasting betaler?
    of is er een subsidie voor? jammer dat dit niet vermeld is,
    Ik vindt dit nogal wat als je bedenkt dat de uitslagen worden bepaald door een bedenkelijke jury die vals zingen hoog in het vaandel heeft.
    Tevens mis ik de technische kant van het verhaal, hoeveel energie (Watts / stroom kosten, vermogen van leds ed. besturings techniek,
    aantal medewerkers ed..