​Energiezuinige renovatie betalen met besparing

13.04.2017 | Branchenieuws | 418 keer bekeken
​Energiezuinige renovatie betalen met besparing

Energiezuinige renovaties betalen met de besparing op energiekosten. Dat is het idee achter het Woningabonnement. Het concept richt zich op energiebesparende maatregelen ‘die ertoe doen’.

Zonnepanelen, dubbel of driedubbel glas, isolatie. Mainstream besparingstechnieken is wat Woningabonnement haar abonnees aanraadt. Voor de nieuwste maatregelen kan bewijslast immers nog ontbreken, weet Henk de Jager, bedenker van het Woningabonnement. “Dan kunnen we geen zekerheden bieden voor de prestatiegarantie. Denk bijvoorbeeld aan gasloos wonen.” Om dezelfde reden ontwikkelde het bedrijf nieuwe berekeningsmethodes om de energieprestaties van huizen te meten. “Slaapt iemand graag met het raam boven open en de kachel uit, dan is het zinloos om dat raam te isoleren. De indexberekening gaat daar wel vanuit. Het gaat ons om maatregelen die er daadwerkelijk toe doen. Dat is iets wat leveranciers ook lang niet altijd weten.”

Keurmerk voor garantie
Woningabonnement wil aan 600 tot 700 huiseigenaren in Overijssel de zekerheid van energiebesparing gaan bieden. Het bedrijf draaide eerder een proef met 20 woningen in Deventer en test het concept nu uitgebreider in Overijssel. Na Overijssel is het de bedoeling om op te schalen naar Gelderland. De Jager denkt die stap dit jaar te kunnen zetten en dan al tientallen abonnees in Overijssel te hebben. Op termijn moeten er landelijk meerdere aanbieders van het Woningabonnement komen. Om de consument te beschermen en te zorgen dat aan voorwaarden wordt voldaan, zal een nog op te richten stichting een keurmerk gaan uitgeven. Dit keurmerk kan bijvoorbeeld garanderen dat alleen opgeleide adviseurs energieprestaties meten, zegt De Jager.

Abonnementskosten
Ontzorgen is het idee achter Woningabonnement: een huiseigenaar krijgt een advies over potentiële energiebesparing in de woning en een derde partij regelt de nodige investeringen. De huiseigenaar betaalt deze gelden in een maandelijks abonnement terug. De kosten moeten gelijk zijn aan de besparing op maandelijkse energiekosten. Huiseigenaren kunnen kiezen voor een abonnement van 10, 15 of 20 jaar. Een gemiddeld abonnement is 10.000 euro waard, waarbij de variatie groot is. De Jager: “Het kan 6500 of 7000 euro zijn, maar ook 25.000 tot 30.000. Het is immers altijd maatwerk.”

Drie categorieën
De abonnementen kennen drie categorieën: energetisch (maatregelen die binnen de abonnementsperiode terug te verdienen zijn zoals zonnepanelen en isolatie), comfort (verbeteringen die over een langere periode terug te verdienen zijn en het wooncomfort verhogen zoals dubbel glas) en huishoudelijk (vervangen van verouderd witgoed met een slecht energielabel om energielasten te verlagen en gebruiksgemak te verhogen). Welke categorie in een abonnement aan de orde komt hangt af van het huis en de eigenaar.

Ontzorgen en comfort
Volgens de oprichter is het totaalpakket van ontzorgen, financiering en de prestatiegarantie wat Woningabonnement aantrekkelijk maakt. “Daarom willen mensen zaken met ons doen. Ook omdat een abonnement bijdraagt aan het wooncomfort. Isolatie interesseert de meeste mensen niet, maar een nieuwe diepvries wel, of het wegnemen van koudeval.”

Financiering
Financiering voor de maatregelen komt voor rekening van de deelnemende partijen, alsook het Energiefonds Overijssel. Onder andere Wolters Vastgoedbeheer, Van Wijnen Oost, Van Dorp, woningbouwcorporatie Rentree, de gemeente Deventer en Overijssel dragen bij aan het Woningabonnement. De verkoopkosten van besparingsmaatregelen worden terugverdiend als de maandelijkse vaste energielasten van abonnees teruglopen van 150 naar 75 euro, cijfert De Jager voor. “Ons doel is de helft van de maandrekening.”

Citydeal
Lees meer over dit initiatief in ‘Citydeal woningabonnement - energiebesparing op de markt’.

Foto: Zonnepanelen zijn binnen tien jaar terug te verdienen (foto Riesjard Schropp / Rijksoverheid)

Redactie Ensoc, 13-apr-17

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • P. Lomito
    13.04.2017 - 23:58 uur | P. Lomito

    Dergelijke programma's zijn bedoeld om woningeigenaren te ontzorgen en tegelijk zie ik bedrijven die een leuk belegde boterham willen verdienen aan de onwetendheid van argeloze woningeigenaren. Isolatie en triple glas zijn helemaal goed maar waarom in de vorm va een abonnement, is het niet eerlijker om een vaste prijs af te spreken en de periode waarin dat bedrag wordt afbetaald? Nu ruikt het naar misleiding en bedrog.

    Wat betreft de zonnepanelen durf ik te stellen dat dit keihard bedrog is als de woningeigenaren niet uitgebreid ingelicht worden over de financiering van de SDE+/klimaatakkoord via de energierekening, het feit dat de slimme meter uitgerold wordt om die SDE+ veilig te stellen en dat vanaf 2020-2022 het automatisch salderen waarschijnlijk wordt omgebouwd tot stroomdiftar waardoor de eigen opgewekte zonnestroom niet langer gesaldeerd kan worden en waarschijnlijk niets meer waard is voor zover men die stroom niet direct kan verbruiken. Maak de borst maar vast nat want hier gaan rechtzaken van komen.