Energie-innovaties moeten sexyer worden

30.09.2016 | Branchenieuws | 1292 keer bekeken
Energie-innovaties moeten sexyer worden
Warmtepomp, isolatie en hr-ketel moeten huiseigenaren hebberig maken

Consumenten hebben voldoende spaargeld, maar kopen nog maar weinig energie-innovaties. Aanvullende aandacht voor extra functies, simpeler installatie en minder drempels moet huiseigenaren verleiden.

Tekst: Joost Agterhoek

Het oerbrein blij maken. Willen ontwikkelaars van energie-innovaties meer klanten, dan is dit een van de zaken waar ze naar moeten streven. Dat meldt onderzoeksbureau 5plus1 in een studie. Onderzoekers Niels Götz en Pascal Zoetbrood geven in opdracht van het Innovatieprogramma Samenwerken Topsector Energie en Maatschappij antwoord op de vraag waarom Nederlanders niet massaal hun geld steken in energie-innovatie. Dat gebeurt vanuit drie gecombineerde expertises: de systeemtheorie, gericht op bijvoorbeeld klimaatbeleid en wetgeving, marketing en consumentenpsychologie. Drie stromen die elk energie-innovaties zowel kunnen stimuleren als belemmeren, aldus 5plus1, die de expertises in één model samenbrengt.

Beloningscentrum
Om te weten wanneer consumenten innovaties willen kopen, moet gekeken worden naar gedrag en dat betekent een kijkje in de hersenen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, beschikken mensen niet over één stel hersenen, maar twee: het moderne brein en het oerbrein. Vooral dat laatste is belangrijk, aangezien het 95 procent van ons gedrag stuurt, laat 5Plus1 in de studie zien. In dat oerbrein zit het beloningscentrum en dat centrum drijft wat de klant wil. Iets willen gaat ook altijd gepaard met pijn, in het geval van een energie-innovatie: het kost geld, er moet wellicht verbouwd worden en de consument dient zijn gewoontes misschien aan te passen. De gouden regel is, hoe meer de klant ‘ beloond’ wordt, hoe meer ‘pijn’ hij of zij kan hebben.

X-factor ontbreekt
Belonen is wat energie-innovaties echter nog te weinig doen. Ze missen veelal de ‘X-factor’, die positieve emoties oproept, concludeert 5plus1. Het onderzoeksbureau rangschikte onder andere de Tesla Power Wall, de grondwaterwarmtepomp, zonnepanelen en de thermostaat Toon. Zonnepanelen komen goed uit de bus. Klanten kunnen zo zelf energie opwekken, wat ons oerbrein meer aanspreekt dan enkel besparing. Daarbij zijn zonnepanelen niet duur en, zeker belangrijk, zorgen ze voor weinig gedoe: consumenten leggen ze zelf makkelijk op hun dak. Een innovatie die ook een hoge X-factor krijgt van 5Plus1 is de Nestthermostaat, die zich onderscheidt op design en eveneens een lage prijs kent, gecombineerd met een makkelijke installatie. Lage scores krijgen onder andere zolderisolatie en de grondwaterwarmtepomp. Veel rompslomp met verbouwen en de prijzige grondwaterputten die geboord moeten worden zitten de pomp tegen.

Extra functies
Willen ontwikkelaars meer X-factor en de klant daarmee ‘hebberiger’ maken, dan raadt 5Plus1 aan om meer rekening te houden met design, minder disruptieve producten (dus goedkoper en gebruiksvriendelijker) te maken en de klant meer functies te bieden. Warmtepompen en zonneboilers zijn weliswaar nieuwe technieken, maar bieden de gebruiker niets extra’s. Dat kan de vraag doen rijzen waarom een klant voor iets nieuws zou kiezen. De thermostaat Toon is wat betreft extra functies een lichtpuntje, vindt  5Plus1. Onlangs is een rookmelder toegevoegd en dat is een functie die ons oerbrein, dat veiligheid zeer belangrijk acht, aanspreekt.

Andere motieven
Andere aankoopmotieven dan ‘duurzaamheid’ zijn ook de moeite waard voor ontwikkelaars van energie-innovaties, benadrukt 5Plus1. Bijvoorbeeld dat een product de woning meer waard maakt, beter verkoopbaar of comfortabeler. De kans dat een consument investeert in energie-innovaties is het grootst als alle ‘stoplichten’ die 5Plus1 benoemt op groen staan en daarmee alle drie de stromen samenkomen. Dan is er sprake van een ‘window of opportunity’, dat in beeld komt als kinderziektes worden opgelost of prijzen sterk dalen. Een voorbeeld hiervan zijn zonnepanelen, die de afgelopen 10 jaar 75 procent goedkoper zijn geworden.

Conservatieve markt
Groene en rode stoplichten zijn er niet alleen voor product en consument, maar ook voor de markt en de overheid. De belangrijkste belemmeringen die 5Plus1 vaststelt aan deze zijde zijn ‘het conservatieve en rationele karakter van de installatie- en bouwsector en het wispelturige overheidsbeleid’. Conservatief en rationeel is de sector door te weinig oog te hebben voor innovaties, samen met een te grote afstand in belevingswereld tussen professionals en consumenten. Ernstig vindt 5Plus1 het dat de meest vanzelfsprekende vertegenwoordigers van energie-innovaties, zoals installateurs en ambassadeurs, de innovatieve producten vaak eerder afraden dan promoten bij de klant.

Foto: Slimme thermostaten zoals de Toon zijn gewild onder consumenten (foto Eneco)

Bron: Ensoc Magazine

Dit is een ingekort artikel uit Ensoc Magazine, dat begin oktober verschijnt met een themanummer over energie-innovatie. Wilt u meer lezen? Neem dan een gratis proefabonnement.

Redactie Ensoc, 30-sep-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • P. Lomito
    30.09.2016 - 19:31 uur | P. Lomito

    Je moet inderdaad wel knettergek zijn om een warmtepomp te kopen als je met een 5x goedkopere gasketel je huis goedkoop en betrouwbaar kunt verwarmen.