​Elektrische auto’s maken stroomnet stabieler

25.06.2016 | Branchenieuws | 928 keer bekeken
​Elektrische auto’s maken stroomnet stabieler

Het is technisch mogelijk om stroomfluctuaties op te vangen door elektrische auto’s aan te sluiten op de publieke stroomvoorziening. Dat blijkt uit onderzoek met twintig elektrische auto’s van Volkswagen die zowel kunnen opladen als ontladen.

Is het technisch haalbaar om een vloot elektrische auto’s een balancerend en stabiliserend effect te laten hebben op het stoomnet? Die vraag stond centraal in het onderzoeksproject ‘INEES’, dat staat voor ‘Intelligente Netzanbindung von Elektrofahrzeugen zur Erbringung von Systemdienstleistungen’. Het antwoord op de vraag is bevestigend, zo melden onderzoekspartners Volkswagen AG, Lichtblick SE, SMA Solar Technology AG en het Fraunhofer Institute Wind Energy and Energy System Technology (IWES). Het eindrapport benoemt de voordelen en potentiële kansen.

Stroomopslag
Het elektriciteitsnet is door de energierevolutie onderhevig aan grote veranderingen. Steeds meer lokale, flexibele units (zoals zonnecelsystemen, warmtekrachtcentrales etc.) genereren stroom; ze zijn echter vaak afhankelijk van verschillende, ongrijpbare factoren zoals de beschikbaarheid van zonlicht en wind. Tegelijkertijd bieden accu’s van elektrische auto’s een grotere opslagcapaciteit en kunnen zodoende een rol spelen bij het compenseren van deze fluctuaties.

Gelijkstroom
Elektrische auto’s bieden samen een aanzienlijke opslagcapaciteit voor stroom die geschikt is voor massaconsumptie. Daarmee kunnen verstorende fluctuaties in de stroomvoorziening worden opgevangen. De auto’s kunnen elektriciteit bijladen alsmede elektriciteitsoverschotten teruggeven aan het stroomnet. Het idee werd één jaar lang getest. SMA Solar Technology AG ontwikkelde een bidirectioneel gelijkstroom-oplaadsysteem voor dit project.

Bonus
Volkswagen AG rustte twintig elektrische auto’s uit met een bidirectionele laadfunctie. De autofabrikant bouwde een communicatieverbinding in tussen het managementsysteem van de laadapparatuur en het backend computercentrum van Volkswagen. Tevens werd een mobiele-telefoonapp ontwikkeld die dienst doet als user interface. Deelnemers aan het testproject konden met deze app zien hoe hun eigen rijstijl en de vraag naar elektriciteit met elkaar verbonden waren. Het accupakket van hun auto werd gebruikt voor het openbare stroomnet, zonder dat hun dagelijkse mobiliteit hieronder te lijden had. De deelnemers ontvingen als beloning een bonus voor elektriciteit zodra ze hun accucapaciteit beschikbaar hadden gesteld voor algemeen gebruik.

Software
Energie- en IT-bedrijf Lichtblick integreerde de vrijgekomen energie van de auto’s in het stroomnet met behulp van controlesoftware. Het resultaat: elektrische auto’s kunnen dienst doen als veilige en stabiele stroomreserve voor het stroomnet met een korte reactietijd. Doorrekeningen hebben echter laten zien dat de verschaffing van balancerende elektriciteit door een vloot elektroauto’s nu niet rendabel is onder de huidige omstandigheden. Wijzigingen in de wetgeving en de doorontwikkeling van het energiesysteem kunnen hierin in de toekomst verandering gaan brengen. Een analyse van het Fraunhofer Institute IWES toont aan dat alleen in stroomnetwerken die momenteel al zwaar belast worden op korte termijn tekorten kunnen ontstaan.

Richtingwijzend
De Duitse overheid noemt het ‘INEES’ onderzoeksproject een ‘richtingwijzend project op het gebied van elektrische mobiliteit’. Het Duitse Ministerie van Milieu, Natuurbehoud, Gebouwen en Nucleaire Veiligheid was initiatiefnemer voor de studie.

Foto: Zeventien elektrische auto’s van Volkswagen werden uitgerust met een bidirectionele laadfunctie, waardoor ze zowel kunnen opladen als kunnen ontladen (foto Volkswagen)

Redactie Ensoc, 25-jun-16

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • P. Lomito
    25.06.2016 - 11:20 uur | P. Lomito

    Leuk dat het kan maar compleet nutteloos als de zeer lage EROEI van hernieuwbare bronnen door het gebruik van accu's nog lager wordt, zo laag zelfs dat er meer fossiele energie in moet dan er ooit mee gewonnen kan worden. Feit blijft dat de nu gekozen energietransitie geen energietransitie is maar uitsluitend een overdracht van financiële middelen, gezinnen/huishoudens worden legaal bestolen van hun besteedbare inkomen en krijgen daar niets voor terug, nog geen kWh. En nu mogen zij ook hun auto-accu beschikbaar stellen om die diefstal te faciliteren.