​Elektrische auto’s houden stroomnet stabiel

10.02.2016 | Branchenieuws | 1614 keer bekeken
​Elektrische auto’s houden stroomnet stabiel

Elektrische auto’s kunnen met hun batterijen een bijdrage leveren aan het stabiel houden van het elektriciteitsnet. Netbeheerder TenneT en laaddienstleverancier The New Motion gaan daartoe dit jaar een proef uitvoeren met duizenden elektrische auto’s.

De toename van elektriciteit uit duurzame bronnen als wind en zon zorgen ervoor dat er vaker moet worden bijgestuurd zodat het elektriciteitsnet in balans blijft. Tegelijkertijd vraagt de groei van groene stroom om nieuwe oplossingen om fluctuaties in het elektriciteitsnet op te kunnen vangen. TenneT, beheerder van het hoogspanningsnet in Nederland en een deel van Duitsland, probeert deze ontwikkelingen in goede banen te leiden. Dat gebeurt door het aanbod van elektriciteit af te stemmen op de vraag. Omdat zowel aanbod als vraag fluctueren, moet TenneT voortdurend letten dat het net in balans is. Opslag van elektriciteit in batterijen kan daarbij helpen.

Energietransitie
"Deze pilot past in de bredere strategie van TenneT om het elektriciteitssysteem voor te bereiden op de grotere hoeveelheid duurzaam opgewekte energie. In de komende jaren zal de opwek van duurzame elektriciteit een vlucht nemen en zullen er momenten komen waarop er nauwelijks meer centrales draaien. Juist dan is er flexibiliteit nodig om fluctuaties op te vangen. Partijen als The New Motion, die al die grote aantallen kleine vermogens in batterijen van elektrische auto's kunnen samenvoegen tot een volume dat een zinvolle bijdrage kan leveren aan de stabiliteit, spelen daarin in de visie van TenneT een belangrijke rol," zegt Ben Voorhorst, operationeel directeur van TenneT.

Balanshandhaving
De stabiliteit van het net is belangrijk om storingen of uitval van elektriciteit te voorkomen. Het is de taak van TenneT te zorgen voor een stabiele frequentie van het elektriciteitsnet. Hiervoor moet het aanbod van elektriciteit exact overeenkomen met de vraag. Op elk moment, real time, moet ervoor gezorgd worden dat er geen overschotten of tekorten ontstaan. We noemen dit balanshandhaving. Op het moment dat vraag en aanbod uit balans dreigen te raken, zorgt TenneT ervoor dat centrales extra of juist minder elektriciteit leveren met zogenoemd primair reservevermogen. Elektrische auto's gaan deze taak deels overnemen.

25.000 laadpunten
The New Motion is Europees marktleider op het gebied van laadoplossingen voor elektrische auto’s. Het bedrijf heeft 20.000 slimme laadpunten geïnstalleerd en verstrekt een laadpas waarmee klanten toegang hebben tot een internationaal netwerk van 25.000 publiek toegankelijke laadpunten. Dat netwerk is het grootste in Europa. De meeste elektrische rijders gebruiken de laaddiensten van The New Motion. Door samenwerkingen met verschillende partijen kunnen klanten met een laadpas van The New Motion hun elektrische auto opladen in Nederland, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Finland.

Goed voor portemonnee
The New Motion doet er alles aan om duurzame mobiliteit zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dat is goed voor het milieu en de portemonnee. Daarom helpt het bedrijf berijders van elektrische auto’s met diensten en producten om zoveel mogelijk kilometers elektrisch en duurzaam te rijden. “We gaan aan de slag om deze nieuwe diensten zo snel mogelijk voor al onze klanten beschikbaar te maken. Hiermee komt de volledige potentie van elektrisch rijden tot zijn recht: de auto’s zijn zeer geschikt als buffer in het elektriciteitsnet om duurzaam opgewekte energie van wind en zon goed op te slaan,” zegt Ritsaart van Montfrans, oprichter van The New Motion.

Vervoer en opslag
Voor The New Motion is het benutten van de flexibiliteit die elektrische auto's kunnen bieden aan het energiesysteem vanaf het eerste begin een onderdeel geweest van de visie. De auto is naast een vervoermiddel ook een opslagmiddel voor elektriciteit. Ieder laadpunt is daarom uitgerust met de mogelijkheid om de laadsnelheid geautomatiseerd, centraal aan te sturen. Hiervoor werkt The New Motion samen met Nuvve, een Amerikaans bedrijf dat deze technologie eerder al demonstreerde in de VS. De levering van frequentieondersteuning is een eerste stap. Als het gebruik van de slimme meter is doorgevoerd zijn er nog veel meer mogelijkheden, aldus TenneT.

Foto: Elektrische auto’s kunnen met slim laden helpen om het stroomnet in balans te houden (foto The New Motion)

Redactie Ensoc, 10-feb-16

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (22)

Reageren
  • P. Lomito
    21.02.2016 - 10:00 uur | P. Lomito

    Uiteraard moeten we niet achterover leunen in afwachting van toekomstbestendige energie-opwekking. Onze eerste prioriteit is ontwikkeling van die opwekkingsmethode en terwijl men daar mee bezig is kunnen wij beginnen met stap 1 van de Trias Energetica uit te voeren: energiebesparing.

    Met het huidige klimaat- en energiebeleid wordt stap 1 overgeslagen en heeft men zich vastgebeten in stap 2: duurzame opwekking. Dit is een kapitale fout want hiermee wordt alleen de verspilling verduurzaamd.

  • Dick Meeldijk
    20.02.2016 - 14:27 uur | Dick Meeldijk

    @ P. Lomito:
    We zijn het deze keer eens.
    Out of the box denken is prima.
    Houdt dat niet ook een beetje in om je ogen niets uit te sluiten?
    Het zou zomaar kunnen dat een Thorium centrale een toekomst heeft.
    Zelf denk ik van niet, maar sluit het ook weer niet uit.
    Moeten we niet iets doen voordat die thorium centrales echt volop werken?
    Er wordt inderdaad al tientallen jaren onderzoek gepleegd, maar klaar is het nog niet.
    Wat is er op tegen om nu al CO2 te reduceren op diverse manieren.
    Middels zonnecentrales die 24/7 draaien en veel meer windenergie en zeker opslag.
    Inderdaad snapt iedereen dat met windenergie alleen we het niet gaan redden. Is dat een reden om er dan maar mee te stoppen?
    Je huis perfect isoleren kost ook geld en is zeker niet rendabel bij bestaande woningen. Natuurlijk moet de EPN norm voor nieuwe woningen steeds strenger worden.

    Out of the box denken is erg belangrijk om te bepalen wat we gaan doen als de fossiele brandstoffen op zijn. Zelf zal ik niet mee maken dat die brandstoffen opraken. "Dus mijn probleem is het niet"? Nee, zo zit ik niet in mekaar.
    Gebruik zon, wind en water als mogelijke tussenoplossing en sluit het zeker niet uit omdat het geld kost.
    Zien nu echt alle voorstanders van windenergie het helemaal verkeerd?
    Zelf denk ik van niet.
    Of thorium een toekomst heeft weet ik ook niet. Jij hoopt van wel en met daarop hopen is ook niks mis.
    In elk geval heeft techniek de toekomst en ontwikkeling staat gelukkig niet stil.

  • P. Lomito
    20.02.2016 - 14:04 uur | P. Lomito

    Out of the box denken, daar sluit ik me bij aan, vergeet alle weersafhankelijke energiebronnen die te duur zijn, te weinig CO2 reduceren, te weinig stroom produceren op verkeerde momenten en focus je op een heel nieuwe manier van energievoorziening: doe onderzoek naar toekomstbestendige energiebronnen zoals thorium MSR en kernfusie die wel voldoende stroom kunnen produceren op de momenten dat we dat nodig hebben en zonder alle problemen om onbruikbare stroom tijdelijk op te slaan.

  • Dick van Elk
    19.02.2016 - 22:33 uur | Dick van Elk

    Extrapolatie is één van de manieren om naar de toekomst te kijken. Meer creatief is het om "out of the box" te denken. In het laatste geval is een "onverwachte" oplossing mogelijk die via de extrapolatie niet ter sprake komt. Het kàn, gezien vanuit de samenleving , beter voor het milieu èn goedkoper zijn om onze energievoorzieningsprocessen anders in te richten.

  • P. Lomito
    19.02.2016 - 15:16 uur | P. Lomito

    Er zijn juist zeer weinig elektrische auto's met een flinke accu-batterij, zoals gezegd rijden er slechts 10.000 E-auto's in NL, dat is zo'n 0,1% van het totaal. Zolang de actieradius (ca. 100 km) niet beter wordt gaat het ook nooit iets worden en zullen netbeheerders weinig hebben aan die beperkte opslagcapaciteit... Veel beter gaat het met E-bikes die met een veel kleinere batterij ook 100 km actieradius geven, voor fietsen is dat een flinke toename van de actieradius en daarom rijden inmiddels zo'n 1,5 miljoen E-bikes rond in NL, dat is 8% van het totale fietsenpark in NL ofwel 80x beter dan E-auto's.

  • Dick Meeldijk
    19.02.2016 - 13:04 uur | Dick Meeldijk

    @P. Lomito:
    Gelukkig wonen wij in Nederland en daar mag je van mening verschillen. Mijn mening is dat je vooral kijkt naar jouw eigen situatie. (daar is op zich niks mis mee natuurlijk)
    De netbeheerder gebruikt zeker niet ongevraagd een accu, maar de accu eigenaar biedt zijn accu gewoon aan en ontvangt daarvoor natuurlijk een vergoeding.
    Het aantal electrische auto's neemt behoorlijk toe en die actieradius is bij een aantal auto's inderdaad nu nog geen 500 km. Dat is voor veel kopers blijkbaar toch geen bezwaar. Met een snellader en een actieradius van 150 km is het voor een grote groep nu al acceptabel.
    Veel mensen wachten nu nog op verbetering van de accu capaciteit en de verlaging van de prijs.
    Denk zelf eens wat vaker in de toekomst en dan niet die van jou alleen.

  • P. Lomito
    19.02.2016 - 12:53 uur | P. Lomito

    @ Dick van Elk, de netbeheerder stelt geen stroom ter beschikking maar gebruikt ongevraagd jouw accucapaciteit. Zoals gezegd zullen maar weinig mensen bereid zijn om hun dure accu daarvoor beschikbaar te stellen. Elektrisch rijden stelt in NL nog helemaal niets voor, er rijden hooguit 10.000 elektrische auto's rond bij zo'n 8 miljoen auto's met brandstofmotor. Zolang de actieradius niet minstens 500 km bedraagt zullen elektrische auto's niet verder komen en dus ook niet de ambities van netbeheerders.

  • Dick Meeldijk
    19.02.2016 - 11:45 uur | Dick Meeldijk

    Natuurlijk hoef je er niet aan te denken. Anderen doen dat wel en hebben dan ook financieel voordeel.
    Je vergist je behoorlijk in de technische levensduur van autoaccu's. Die is gelijk aan de levensduur van de auto zelf. (kijk maar naar de Prius)
    Bij een GSM en labtop is die levensduur wel veel korter.
    Software regelt erg veel en zorg natuurlijk voor een volle accu als je weer weg wilt.
    De automobilist krijgt natuurlijk financieel voordeel als hij z'n accu beschikbaar stelt en daarmee dalen juist z'n kilometerkosten.

  • Dick van Elk
    19.02.2016 - 11:44 uur | Dick van Elk

    Keer het eens om beste hr/mevr Lomito, de netbeheer stelt u elektronen ter beschikking om te rijden. Tegen een lagere prijs uiteraard dan uw eigen - kostbare - E-autoaccu. Voorwaarde is wel dat de netbeheerder voor en van de samenleving is..."ons" netbedrijf dat "onze" energievoorziening verzorgt...

  • P. Lomito
    19.02.2016 - 11:31 uur | P. Lomito

    Ik moet er toch niet aan denken dat ik mijn autoaccu ter beschikking van de netbeheerder ga stellen, daar heb ik absoluut geen belang bij. Een E-autoaccu is bijzonder kostbaar en heeft een beperkte levensduur, door die extra (ont)ladingen loopt de levensduur achteruit en stijgen mijn kosten per kilometer. En je moet er ook niet denken dat de beheerder je accu heeft leeg getrokken vlak voordat je wilt vertrekken, de actieradius is toch al vrij beperkt maar met 0 kilometer zou ik behoorlijk pissig zijn.

    Men rekent zich rijk op koste van de automobilist, het idee om autoaccu's te gebruiken voor netstabilisatie is dan ook gedoemd te mislukken.

  • Dick Meeldijk
    16.02.2016 - 17:07 uur | Dick Meeldijk

    Een financiëel probleem bestaat slechts uit het maken van (moeilijke) keuzes.

  • Dick van Elk
    16.02.2016 - 17:04 uur | Dick van Elk

    Nog een misverstand dat opgeruimd moet worden: er is geen technische oplossing voor een financiëel probleem.

  • Dick Meeldijk
    16.02.2016 - 16:42 uur | Dick Meeldijk

    Inderdaad is een accu zwaar en daar moet nog veel aan gedaan worden. (en wordt ook gedaan)
    Wat is er overigens mis met een zware onrendabele auto op stroom?
    Die rijdt tenminste ook nog als de olie op is.
    Dat zware en onrendabele moet zeker verbeterd worden en dankzij de techniek gaat dat ook zeker gebeuren. Dat heet ontwikkeling en gaat helaas langzaam en is in het begin ook niet economisch. Nou èn?
    Fossiele brandstoffen moeten zo snel als technisch mogelijk is, worden gebruikt voor andere zaken dan rijden en energieopwekken.
    Dat staat gewoon los van het geld want als de olie op is heb je niets aan geld om fossiele brandstoffen te kopen.
    Dan blijft verder gewoon de noodzaak voor grootschalige energieopslag en zeker niet voor een "thuis accu". Als je zelfstandig van het net wil zijn (en daar is overigens niks op tegen als je op de hei woont) dan heb je zo'n 80.000 euro aan accu's nodig en dat is gewoon niet aantrekkelijk. Die prijs zal in de toekomst zeker ver dalen, maar opslag geldt niet alleen voor huishoudens maar voor de hele economie. Dus: grootschaligheid is hard nodig.

  • P. Lomito
    16.02.2016 - 16:23 uur | P. Lomito

    @Dick Meeldijk, elektrische auto's zijn niet rendabel qua economie én milieu. Vooral het zware accupakket maakt de auto bijzonder milieuvervuilend en stroomverspillend. Niet de elektrische auto heeft een gouden toekomst maar de elektrische fiets waarbij met elke kWh stroom 20x zoveel kilometers afgelegd kunnen worden terwijl de accu's relatief klein en licht in gewicht zijn.

  • Dick Meeldijk
    16.02.2016 - 13:50 uur | Dick Meeldijk

    Als het een misverstand is dat we stroom kunnen maken, dan zetten we toch gewoon zonne-energie, wind-energie, getijden-energie en waterkracht om in electrische energie. Met de vier genoemde mogelijkheden moet we toch echt de toekomst in en dat dan we samen met nieuw te zoeken oplossingen voor energie-opslag. Chemisch of mechanisch of in de aarde, of ??

  • Dick van Elk
    16.02.2016 - 13:42 uur | Dick van Elk

    Nog zo'n misverstand: we maken geen stroom; dat kunnen we helemaal niet. We kunnen bestaande energie alleen maar (zeer beperkt) omzetten in andere vormen. Dat zullen we veel beter moeten doen dan de afgelopen 200 jaar.

  • Dick Meeldijk
    16.02.2016 - 13:38 uur | Dick Meeldijk

    De hamvraag blijft gewoon hoe we in de toekomst aan stroom gaan komen.
    Zuinig zijn is prima, maar ooit zijn fossiele brandstoffen op.
    We zullen toch echt aandacht moeten besteden aan hoe we in de toekomst stroom gaan maken én opslaan.
    Of dat nu is met zonnepanelen, wind-of waterkracht of zelfs kernenergie is zeker een onderwerp van discussie, met natuurlijk voor- en tegenstanders van elke oplossing.
    Warmtepompen en gebruik van aardwarmte en vooral gebruik van de zon en wind vraagt gewoon veel onderzoek.
    Windenergie is natuurlijk slechts geschikt als een aanvulling op de rest van energieopwekking.
    Bij zonne-energie zijn de mogelijkheden enorm. Zelfs zonne-centrales die 24/7 draaien zijn er nu al.
    Dat electrisch rijden en varen de toekomst heeft staat naar mijn mening niet ter discussie, maar wel hoe je onderweg aan de benodigde stroom komt of hoe je die in de auto meeneemt of opwekt.

  • Dick van Elk
    16.02.2016 - 13:24 uur | Dick van Elk

    Denk niet te klein en te specifiek. Niet alleen elektrische auto's maar alle verbruikers die niet direct met het net verbonden zijn, en dus opslag nodig hebben, kunnen als buffer dienen.

    Denk ook wat beter na over groot. Enkele tientallen bedrijven verbruiken de helft van onze elektriciteit. Een kleine(?) aanpassing van dat verbruik kan een wellicht een betere en goedkopere oplossing bieden. Een maatschappelijke kosten baten analyse kan een heel ander licht werpen op de zaak...

  • dick meeldijk
    16.02.2016 - 12:52 uur | dick meeldijk

    Inderdaad is zuinig zijn met energie erg verstandig en isolatie en andere maatregelen helpen zeker.
    Toch zullen we moeten denken aan het tijdperk na de fossiele brandstoffen en dan is electriciteit toch het medium waarmee verwarmt en gereden gaat worden.
    Hoe we aan die stroom gaan komen heeft nog veel mogelijkheden.
    Dat jij electrische auto's, warmtepompen en zonneboilers niet rendabel vind geldt alleen maar financieel. Ze beperken gewoon het gebruik van fossiele brandstoffen.

  • P. Lomito
    16.02.2016 - 12:16 uur | P. Lomito

    *** Veel positieve en nuttige oplossingen die voor iedereen werkbaar zijn laat jezelf nog niet horen (vind ik) ***
    Jawadde... ligt dat aan de zender of de ontvanger? Ik heb hier al uitgebreid betoogd hoe iedereen, zelfs de minst draagkrachtige gezinnen, zich kunnen beschermen tegen de geldhonger van onze greenwash-overheid, door de woning stapsgewijs energiezuiniger te maken en de besparing te herinvesteren in aanvullende maatregelen. Niet alleen bespaart men zo drastisch op de energierekening, men draagt zo ook niet bij aan ongewenste maatregelen als overlastgevende windmolens en luchtvervuilende (bij)stook van biomassa.

    Het is juist de promotie/subsidie van "duurzame" maatregelen als elektrische auto's, warmtepompen en zonneboilers die mensen op het verkeerde been zet en het gebruik van fossiele brandstoffen (= aardgasbaten en belastinginkomsten) in stand houdt. Neem bijvoorbeeld de huidige ISDE-subsidie waarmee vooral onrendabele en milieubelastende installaties worden gestimuleerd. Tegelijk wordt energiebesparing vrijwel doodgezwegen, geheel begrijpelijk als je weet dat alleen die maatregelen efficiënt zijn en een lange levensduur hebben.

  • Dick Meeldijk
    16.02.2016 - 10:38 uur | Dick Meeldijk

    @P. Lomito:
    Hoezo langer wachten?
    De eigenaar van de auto die thuis aan een laadpaal staat is echt niet aan het wachten totdat hij weer kan gaan rijden. De auto wordt van de 24 uur per dag maar een klein aantal uren gebruikt om te rijden. Veel tijd is dus beschikbaar om energie op te slaan of (tijdelijk) weer af te staan.
    Natuurlijk wil de eigenaar de volgende ochtend wel graag dat de accu dan vol is.
    Energie opslag heeft enorm veel voordelen en het is prima dat alle mogelijkheden onderzocht worden.
    Veel positieve en nuttige oplossingen die voor iedereen werkbaar zijn laat jezelf nog niet horen (vind ik)

    Dat laadpalen bij tankstations weinig gebruikt worden is logisch. Gezien de laadduur is dat alleen handig voor mensen die een lange pauze hebben in hun autorit.

  • P. Lomito
    10.02.2016 - 12:20 uur | P. Lomito

    Dat betekent dus dat je langer moet wachten voor je accu is opgeladen tenzij je extra betaalt voor een snellere oplading.

    Ik rij niet zo heel veel in de auto (thuiswerker) maar langs de snelweg kijk ik altijd even naar die oplaadstations bij tankstations, die dingen staan er nu toch al enkele jaren maar ik heb er nog nooit 1 auto zien opladen. Ik gebruik die overkapping om de benen te strekken als het regent, er is toch verder niemand.