Elektrische auto helpt klimaat wel degelijk

17.08.2016 | Branchenieuws | 2468 keer bekeken
Elektrische auto helpt klimaat wel degelijk

De huidige elektrische auto’s kunnen 90 procent van de bestaande auto’s vervangen, ondanks de beperkte actieradius. Daarmee kan de CO2-uitstoot in de transportsector met 30 procent omlaag.

Staatsecretaris Eric Wiebes hekelde in Autoweek het geringe klimaateffect van elektrische auto’s, maar NRC heeft zijn bewering al onderuit gehaald. Kunnen bestaande elektrische auto’s, ondanks hun beperkte actieradius, significant bijdragen aan een vermindering van de CO2-uitstoot om de wereldwijde klimaatverandering tegen te gaan? Ja, dat kan, zo concluderen onderzoekers aan het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de meest uitgebreide studie tot nu toe.

Significante rol voor klimaat
De onderzoekers van het MIT hebben ontdekt dat het mogelijk is om conventionele auto’s volledig te vervangen door elektrische exemplaren, en dat dit een significante rol kan spelen in het tegemoet komen aan de afspraken om de klimaatverandering te beperken. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Energy onder leiding van Jessika Trancik, hoogleraar energiestudies aan het MIT-Instituut voor Data, Systems and Society (IDSS).

Niet alleen in dichtbevolkte steden
Opmerkelijk is dat het vervangingspotentieel van elektrische auto’s in verschillende steden gelijkwaardig is, van dichtbevolkte stedelijke gebieden zoals New York tot meer gespreide steden zoals Houston. ‘Dit gaat in tegen het beeld dat elektrische auto’s – in ieder geval de betaalbare exemplaren, die een beperkte actieradius hebben – alleen echt werken in dichtbevolkte stedelijke centra,’ zegt Trancik.

Ook bij alleen ’s nachts laden
Ruwweg 90 procent van de persoonsvoertuigen die dagelijks op de weg rijden kunnen worden vervangen door de relatief goedkope elektrische exemplaren die tegenwoordig op de markt beschikbaar zijn. ‘Zelfs als de auto’s alleen ’s nachts kunnen worden opgeladen blijft dit vervangingspotentieel behouden,’ vertelt Trancik. Volgens de hoogleraar komt dit meer dan tegemoet aan de Amerikaanse klimaatdoelen voor persoonsvervoer op korte termijn.

CO2-reductie 30 procent
Ervan uitgaande dat de huidige emissies afkomstig zijn van de centrales die de elektriciteit leveren, leidt het vervangen van conventionele auto’s door elektrische exemplaren tot een vermindering in CO2-uitstoot van circa 30 procent binnen de transportsector. Meer CO2-reductie is mogelijk als de centrales hun elektriciteit uit hernieuwbare bron gaan opwekken.

Onderzoek met big data
De onderzoekers verzamelden gedetailleerde gegevens over rijgedrag op basis van GPS-data en een grote hoeveelheid cijfers op basis van enquêtes aan automobilisten over hun ritten. Door deze twee grote datasets te integreren kregen de onderzoekers zicht op de miljoenen ritten die automobilisten in Amerika maken: de afstand en tijdstip van de ritten, verschillen in rijgedrag en de regionale weeromstandigheden.

Netto kosten niet groter
Door de miljoenen autoritten te vergelijken met het rijgedrag konden de onderzoekers aantonen dat de dagelijkse energievraag van circa 90 procent van de auto’s op de weg in Amerika kon worden gedekt met de huidige elektrische auto’s, ondanks hun beperkte actieradius. Dit is mogelijk tegen de netto kosten voor eigenaren, inclusief aanschaf en onderhoud, die niet groter zijn dan die van conventionele auto’s met een interne verbrandingsmotor.

Genoeg voor CO2-doelen
Een dergelijke grootschalige vervanging van conventionele auto’s door elektrische exemplaren is voldoende om te voldoen aan de Amerikaanse emissiereductiedoelen voor het persoonsvervoer. De transportsector neemt een derde voor zijn rekening van de Amerikaanse uitstoot aan broeikasgassen, waarvan het merendeel afkomstig is van lichtgewicht auto’s van particulieren.

Actieradius doorn in het oog
De relatief kleine actieradius is een doorn in het oog van degenen die elektrische auto’s bekritiseren. ‘Dit is een onderwerp waar verstandig denken kan leiden tot sterk tegengestelde meningen,’ zegt Trancik. ‘Velen lijken sterk te denken dat het potentieel klein is, maar de rest is ervan overtuigd dat het potentieel juist groot is. Het ontwikkelen van concepten en wiskundige modellen voor een toetsbare, kwantitatieve analyse kan in deze situaties helpen,’ voegt ze toe.

Nadelen die critici noemen
Critici die denken dat het potentieel klein is verwijzen naar de hoge prijzen van elektrische auto’s zoals de dure Tesla modellen en de beperkte afstand die goedkopere elektrische auto’s kunnen rijden op een volle batterij, vergeleken met de actieradius van een auto op een volle tank benzine of gas. Ook veelgenoemde nadelen zijn het gebrek aan beschikbare laadpalen en de veel langere tijd die nodig is om een auto op te laden vergeleken met het simpel vullen van een tank benzine.

Betaalbare elektrische auto’s
De onderzoekers ontdekten echter dat de meeste auto’s op de weg in een dag niet meer energie nodig hebben dan een volle batterij in de huidige betaalbare elektrische auto’s. De meeste auto’s worden ’s nachts bij huis opgeladen, of tijdens het werk bij kantoor, dus voor woon-werk verkeer is het gebrek aan laadpalen geen echt probleem. Auto’s zoals de Ford Focus Electric of de Nissan Leaf, die weliswaar in aanschaf duurder zijn dan conventionele auto’s maar qua gebruik goedkoper zijn, zijn voldoende om de vraag van de meeste Amerikaanse automobilisten te dekken.

Wat als actieradius tekort schiet?
De studie waarschuwt dat de vraag van automobilisten op alle dagen moet worden gedekt, als het merendeel beschikt over een elektrische auto. Dagen met een hoger energiegebruik, zoals op vakantie of op dagen met een hogere vraag naar verwarming of koeling, kunnen de actieradius negatief beïnvloeden. Automobilisten zouden dan gebruik moeten maken van een andere auto. Dit kan door een tweede auto te kopen of door een auto te huren of te delen.

Autodelen goed voor elektrificatie
Het delen van conventionele auto’s kan een belangrijke rol spelen in de elektrificatie van vervoer, zo benadrukken de onderzoekers. ‘Het delen van auto’s kan hierbij erg handig zijn en vereist verdere innovatie van het businessmodel’, zegt Trancik. Automobilisten moeten dan ook weten welke dagen ze een alternatief nodig zullen hebben. De onderzoekers hebben hiervoor een model ontwikkeld, genaamd TripEnergy, die deze informatie kan geven.

Foto: De meeste automobilisten laden hun elektrische auto thuis op (foto Eneco.be)

Redactie Ensoc, 16-aug-16

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (11)

Reageren
  • P. Lomito
    16.09.2016 - 09:32 uur | P. Lomito

    Verder stelt het aantal elektrische voertuigen in Nederland helemaal niets voor, met 12.000 echte elektrische auto's en 84.000 hybrides blijven de verkopen ver achter ten opzichte van brandstofauto's. Totaal zijn er nu zo'n 8 miljoen voertuigen op de weg waarvan dus ruim 1% elektrische en hybride auto's. In de VS is dit slechts 0,5%... ook daar is geen elektrische revolutie te zien.

    Ondertussen zie berichten in de media als:
    - elektrische auto verdringt brandstofauto van parkeerplek (lees: steeds meer parkeerplekken mogen alleen door E-auto's gebruikt worden en blijven dus ongebruikt)
    - is een brandstofauto over tien jaar nog iets waard? (lees: is een elektrische auto over 3 jaar nog wat waard als de accu op is of zijn de kosten voor vervanging van de accu zo hoog dat men liever een nieuwe auto koopt)
    - PvdA: "Brandstofauto moet over 10 jaar verboden zijn" (lees: verlies van 38 naar 9 zetels)
    - Tesla-topman Elon Musk ziet einde brandstofauto's naderen (lees: wij van WC-eend...)

    Heel veel fishfull thinking maar bij gebrek aan volwaardige elektrische auto's zullen brandstofauto's nog vele decennia het verkeersbeeld bepalen.

  • 11.09.2016 - 18:06 uur | Dick Meeldijk

    Dus als we P.Lomito moeten geloven zouden we onmiddellijk moeten stoppen met de productie van elektrische auto's?
    Gelukkig gelooft niet iedereen dat.
    Wat doen we dan met accu's in smartphones, tablets en camera's?
    Als er voor papier, blik, glas, groen en grijs afval recycling bestaat gooien we accu's natuurlijk niet ook zomaar weg.
    Voor auto's wordt het probleem vast wel opgelost. Auto's rijden in de toekomst allemaal elektrisch, maar die stroom wordt niet meegenomen in zware accu's, maar gewoon onderweg gemaakt uit gas of vloeistof wat makkelijker is te tanken en ook een hogere energiedichtheid heeft.
    De huidige oplossing is vast niet de eind-oplossing.
    De techniek zoekt via wind-, zonne-, en waterkracht en vooral ook energieopslag volop naar de noodzakelijke alternatieven zodat we kunnen stoppen met kolen en ook nog energie hebben als de olie- en gasvooraden op zijn, of nog beter: niet meer gebruikt hoeven te worden.

  • P. Lomito
    11.09.2016 - 16:41 uur | P. Lomito

    Het wachten is op berichten over grootschalige milieuverontreiniging door productie en recycling van accu's. Uiteraard is dat nu nog zeer politiek incorrect en wordt dat ongetwijfeld met de groene mantel der liefde toegedekt dus zullen er eerst enkele stevige schandalen zichtbaar moeten worden. Maar dat lijkt mij een kwestie van tijd.

  • 08.09.2016 - 09:52 uur | Jaap Van den Bosch

    Wat ook gisteren 07-09-2016 is gebeurd, is het volgende; een E- Tesla auto is bij Baarn tegen een boom gereden, bestuurder was op slag dood werd er gesteld, maar toen kwam het, terecht niemand van de hulpdiensten durfden het aan om het lijk uit de auto te halen, die inmiddels in de brand stond, enige uren later kwamen deskundigen van Tesla erbij, die aangaven dat ze juist hadden gehandeld om niet aan de auto te komen, of er direct bij in de buurt, daar de auto zelf 1 grote accu zou zijn, en het met je gebeurd kan zijn als je er aan zou komen.
    Nu was de bestuurde direct dood, maar gestel hij zou nog leven, te riskant om hem er nog uit te halen, ja wel een bravour jongen van een hulpdienst die stelde dat hij verwachtte dat zijn mensen ( en niet hijzelf dus) het dan wel met gevaar voor eigen leven zouden doen, niet erg geloof waardig, zeker nu dit bekend is geworden, wie is dan nog zo gek om aan zo'n auto te komen, zeer waarschijnlijk geen hond meer.
    Dit kunnen dus de gevolgen zijn van die milieu vriendelijke producten, levensgevaarlijk dus bij calamiteiten.

  • P. Lomito
    07.09.2016 - 19:21 uur | P. Lomito

    Vandaag (7-9-2016) op het NOS-journaal dat de verkoop van E-auto's is weggezakt na de verhoging van de fiscale bijtelling. De liefde voor elektrische auto's was dus blijkbaar vooral fiscale prostitutie, helaas groene jongens en meisjes, het miljeuk had hier geen zak mee te maken. De verkoop van grote SUV's met verbrandingsmotor blijkt juist enorm toegenomen, over enkele dagen rij ik ook rond in een nagelnieuwe CX5... Voordat we tot die keuze kwamen hebben we vrijwel alle grote showrooms aangedaan en daarbij viel het op dat er totaal geen belangstelling was voor elektrische auto's die inmiddels wat achterin opgesteld staan, hoekje winkeldochters.

  • P. Lomito
    07.09.2016 - 15:52 uur | P. Lomito

    Nog vééél beter: elektrische fietsen kunnen 90% van automobiele woon-werkverkeer vervangen tegen een fractie van de kosten, zowel aanschaf als stroomkosten. Bovendien draagt de E-bike bij aan de gezondheid van de forens, verminderd de filedruk en geen parkeerproblemen op de plaats van bestemming.

    En geen oplaadstress want de fiets fietst ook als de accu leeg is.

  • 24.08.2016 - 14:04 uur | Jaap Van den Bosch

    Dat de 1 het nogal beter weet als de ander is inmiddels wel duidelijk.
    Het is maar net aan wie vraag je het, en die zal er veelal gezien zijn (verkoop) belangen wel een rapport bij slepen die hem of haar goed past.
    Friedrich Smidt is een internationaal erkende milieu professor die het boek de Groene leugen heeft geschreven, en hij stelt dat de electrische auto 1 der meest vervuilende elementen is, het grootste probleem zou volgens hem zitten in de fabricage van het geheel, met de speciale metalen die hiervoor nodig zijn en gedolven worden in verweggistan, maar volgens hem mega vervuilend zijn.
    Op zich is zo'n LCA (levenscyclusanalyse) die hij hanteert wel eerlijk lijkt mij, en niet de verrekening met brandstof van alleen maar het gebruik ervan, maar hoe ernstig het 1 of het ander nu werkelijk is, tja dat blijft voor mij wel de vraag met al die deskundigen en pseudo deskundigen die het stuk voor stuk menen te weten, wat voor mij niet de vraag blijft is dat we altijd wel ergens genaaid worden in het belang van verkopende instanties, maar dat is niet nieuw, in Brussel hebben ze het er maar druk mee, met al die lobbyende bedrijven, met hun milieu? verhalen.

  • 23.08.2016 - 15:20 uur | Roland De Bresser

    Volgens mij moet je om de 2 uur rijden rust nemen. Dus als je om de 2 uur je accu bij een snel lader weer oplaad kun je tegelijk meteen uitrusten. Dus ik zie daar geen probleem in. En daarbij we gaan altijd uit van wat er nu is en niet waar ze al mee bezig zijn in laboratoria of zelfs al productie rijp maken. tegen de tijd dat de auto's voor de massa prijs technisch interessant is zal ook de actie radius toegenomen zijn.
    En als je nu kijkt waar de mensen het meeste de auto voor nodig hebben is kleine ritten. Als we nu even de aanschaf prijs loslaten. En kijken naar logica. Er zijn mensen die het hele jaar in een grote zware auto rijden voor de caravan 3 weken per jaar. Als je het slim gaat bekijken kun je beter een kleine auto rijden het hele jaar en dan voor die 3 weken een auto huren of gewoon een caravan op locatie huren. Dat zou dus ook voor een elektrische auto kunne gelden. Als je iets anders nodig hebt leen of huur je die. Daarmee zou je voorlopig dat actie radius verhaal ook kunnen omzeilen.
    Waar een wil is is ene weg, maar je moet wel willen.

  • Anton Schiere
    23.08.2016 - 13:49 uur | Anton Schiere

    Actieradius stress is voornamelijk een kwestie van mentaliteit, of noem het georganiseerd handelen / plannen. En geloof me dat moet ook als je met een benzine auto door de woestijn rijdt, al was het alleen dat je dan ook nog voldoende water bij je moet hebben. Ook vliegtuigen plannen heel zorgvuldig hun vlucht en zorgen er voor een extra half uur brandstof bij zich te hebben.

    Ik vaar al 16 jaar vol elektrisch en maak ook tochten door Nederland met de boot. In de begin jaren was het nog zo, dat lang niet elke jachthaven een walstroom aansluiting had met voldoende capaciteit (Amp.). Dus dat was ook een kwestie uitzoeken en plannen. Vandaag de dag is dat met App's en websites die je de weg wijzen allemaal veel makkelijker. http://www.elektrischvaren.info/kaart_ev_walstroom_geo.php

    Dus als je nu bij aanschaf van een nieuwe auto nog notoir kiest voor een fossiel aangedreven wagen, zegt dat meer over je mate van georganiseerd zijn, dan over de actieradius van een elektrisch voertuig.

    P.S. Ook de transport sector kan goed overschakelen op elektrische aandrijving. Zo zag ik laatst een artikel over bovenleidingen boven de rechter rijstrook op snelwegen en vrachtauto's met twee pantografen op de cabine.

  • 23.08.2016 - 12:58 uur | Dick Meeldijk

    @P.Lomito:
    Dus iedereen die wel een electrische auto rijdt heeft last van actieradius-stress?
    In Noorwegen is nu reeds 15% van alle nieuwe auto's een electrische.
    Die mensen zien het dus allemaal verkeerd en P.Lomito is de persoon die het wel allemaal juist ziet.
    Voorlopig neemt wereldwijd het aantal electrische auto's alleen maar toe. Alle autofabrikanten zetten volop in op electrische aandrijving.

    "Voorlopig gaan we nieuwe benzineauto's kopen" schreef je nog. Wie is "we"?
    Met alle respect, maar toch sta je op dit forum vaak alleen met jouw mening.
    Gelukkig mogen wij in Nederland van mening verschillen en zijn we niet in Rusland of Noord Korea.

    Veel succes verder.

  • P. Lomito
    17.08.2016 - 11:09 uur | P. Lomito

    Ik zou toch niet willen rijden in een auto met actieradius-stress. Met een benzineauto hoeft één keer in de twee weken de tank gevuld te worden voor de dagelijkse woonwerkritten en gaan we een keertje op vakantie dan kan op een één dag met gemak 1.200 km overbrugd worden met één keer onderweg tanken. Als de actieradius van E-auto's zo rond de 500 km komt zal ik nog een kijken naar die auto's. Voorlopig gaan we nieuwe benzineauto's kopen.