E-rijders bereid om buiten piek op te laden

02.06.2016 | Branchenieuws | 1099 keer bekeken
E-rijders bereid om buiten piek op te laden

Eigenaren van elektrische auto’s zijn bereid om hun auto buiten piekmomenten op te laden, als ze hiervoor een vrije keuze van energieleverancier krijgen om een gunstig tarief af te spreken.

Dit is een van de conclusies uit het evaluatierapport ‘Slim laden, de Brabantse aanpak’ dat de provincie Noord-Brabant en netwerkbedrijf Enexis woensdag 1 juni hebben gepresenteerd in het Provinciehuis in ’s-Hertogenbosch. Beide partijen hebben in een pilot innovatieve, betaalbare en slimme laadpalen ontwikkeld. Ook omvat de pilot experimenten met slim laden en is het werkproces versneld. Verder hebben e-rijders de vrije keuze gekregen voor een energieleverancier. In 2014 en 2015 zijn ruim 250 van deze slimme publieke laadpalen geplaatst naar aanleiding van aanvragen van Brabantse e-rijders zonder eigen parkeerterrein. Dat heeft de groei van elektrisch rijden in Brabant gefaciliteerd toen Stichting ElaadNL dit niet meer mocht doen.

Pieken vermijden
Nu het gebruik van elektrische auto’s in Brabant snel toeneemt, is het van groot belang om gebruikers, ook wel e-rijders genoemd, te verleiden om hun auto’s niet op te laden tijdens het piekmoment van 16.00 tot 19.00 uur. Zo kan het bestaande netwerk optimaal gebruikt worden zonder extra investeringen. Hiermee blijft het elektriciteitsnetwerk betrouwbaar en betaalbaar. De proef heeft in de tweede helft van 2015 plaatsgevonden in samenwerking met ElaadNL, Greenflux, The New Motion en dertig e-rijders. Van alle laadsessies van de deelnemers is 66% verplaatst naar middernacht, wanneer er weinig stroomvraag is en de wind nog wel gewoon waait.

100.000 elektrische auto’s
Het project van de provincie en Enexis past binnen de ambitie om in vier jaar naar 100.000 elektrische auto’s in Brabant te groeien. Momenteel zijn dat er 18.500. Naast slimme, betaalbare laadpalen omvat het project ook een versneld werkproces voor plaatsing van laadpalen en proeven met slim laden. Zo hadden deelnemende e-rijders een vrije keuze voor een energieleverancier aan de publieke laadpaal. Dat is nu nog uniek in Nederland. Om vrije keuze van energieleverancier mogelijk te maken is achter de schermen Logische Allocatie ingericht. Hierdoor is het elektriciteitsverbruik van de e-rijder virtueel gekoppeld aan de energieleverancier van zijn/haar keuze.

Resultaten
Netwerkbedrijf Enexis en de provincie hebben in de pilot de volgende resultaten behaald:
- Het neerzetten van een netwerk van slimme laadpalen dat kan dienen (en al dient) als proeftuin voor slim laden, en dat decentrale energieopwekking en elektrisch rijden faciliteert.
- Versnelling van het proces van aanvraag tot en met aansluiting en oplevering van de laadpaal.
- Kostenreductie van de laadpaal.
- Een economische stimulans voor marktpartijen en het Brabantse MKB.
- Het behouden van de Brabantse koploperspositie in Europees perspectief op elektrisch rijden en slimme netten.

Investeringsruimte
Een strategisch doel was ook het vergroten van de ruimte voor investeringen in slimme laadinfrastructuur uit gereguleerd budget van de netbeheerder. Formele investeringsruimte is nog niet verkregen bij het Ministerie van Economische Zaken (EZ). Wel is enige pilotruimte gecreëerd en de Brabantse pilot heeft daar zeker aan bijgedragen, aldus de provincie Brabant. ‘Ook laten we met de pilot Slim laden in Brabant zien dat slimme laadinfrastructuur kansen biedt voor het vestigings- en investeringsklimaat in Brabant’, zo stelt de Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings.

Foto: De Brabantse proef met slim opladen van elektrische auto’s blijkt een groot succes (foto elaad.nl)

Redactie Ensoc, 2-jun-16

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • P. Lomito
    02.06.2016 - 16:57 uur | P. Lomito

    Oplaadstress... stress die het gevolg is van de onzekerheid over de mogelijkheid om de E-auto op te laden op de plaats van keuze en op het tijdstip van keuze.