​Duitsland wil straks meer LNG uit VS

08.06.2017 | Branchenieuws | 284 keer bekeken
​Duitsland wil straks meer LNG uit VS

Duitsland voorziet een tekort aan aardgas als Nederland haar gasexport terugschroeft. De Duitse gasleverancier Thyssengas overweegt om vloeibaar aardgas te importeren uit de VS.

Duitsland krijgt een derde van haar aardgas uit Nederland. Circa vijf miljoen Duitse huishoudens, voornamelijk in het noorden en het westen, zouden getroffen worden door het dreigende gastekort, dat ontstaat omdat Nederland van plan is om haar gasleveringen aan Duitsland in 2030 te verminderen. Dit komt door de teruglopende gaswinning in Groningen, doordat de gasbel bij Slochteren leeg raakt, maar ook omdat is besloten om de Groningse gaswinning sterker omlaag te brengen om aantal en hevigheid van aardbevingen in Groningen te verminderen.

Import van LNG
Duitsland wil het toekomstige gastekort oplossen door vloeibaar aardgas (Liquefied Natural Gas, afgekort LNG) te importeren uit de VS. Het is echter eenvoudiger en goedkoper om Russisch gas te importeren via de Nord Stream-pijpleiding, zo meldt de nieuwssite Sputnik Germany. Duitsland is echter bereid om dubbel te betalen voor LNG uit de VS om haar afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen.

Nord Stream
Gasleverancier Thyssengas, dat aardgas levert aan Nord-Rijn-Westfalen, wees Gazprom onlangs aan als alternatief. Om te verbinden met het Russische Nord Stream is een 100 kilometer lange pijpleiding nodig. Deze Baltische link kost 300 miljoen euro. Nadat het Franse energiebedrijf EdF en het Nederlandse fonds DIF (Dutch Infrastructure Fund) in 2016 eigenaar werden van Thyssengas, heeft Thyssengas haar positie in deze zaak gewijzigd.

Zeebrugge
Thyssengas overweegt nu om LNG te importeren uit de Verenigde Staten en de Golfstaten. Het LNG wordt naar verwachting aan land gebracht bij de Belgische zeehaven Zeebrugge, waarna het via Nederland naar Duitsland wordt getransporteerd. Om dit plan uit te voeren moet het bedrijf een 220 kilometer lange pijpleiding aanleggen, de zogeheten Zeelink, dat circa 600 miljoen euro kost. Dit project is dus twee keer zo lang en duurder als het oorspronkelijke plan met Nord Stream.

Diversificatie
De draai van Thyssengas kan zijn ingegeven door de geopolitieke positie van diverse Europese landen, die herhaald hebben gewezen op de groeiende afhankelijkheid van Rusland voor energie. Deze landen willen hun energievoorziening diversificeren, waarbij ze aardgas vanuit verschillende hoeken van de wereld importeren. Ondanks de protesten van milieugroeperingen en lokale bewoners staat de ingebruikname van de gaspijpleiding gepland voor 2021.

Onhoudbaar
Naast aardgas uit Nederland krijgt Duitsland momenteel ook gas vanuit Noorwegen via de Noordzee en vanuit Rusland via de Baltische Zee. Met de bouw van de Zeelink pijpleiding zal het ook gas kopen vanuit de VS, maar ook vanuit de Golfstaten en zelfs Noord-Afrika. ‘Als de gasvraag van Duitsland groeit kan West-Europa niet doorgaan met het negeren van Rusland voor aardgas. Rusland heeft de grootste gasvoorraden ter wereld. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat op de lange termijn de kostbare levering van LNG vanuit de VS voldoende en gerechtvaardigd is,’ schrijft Sputnik Germany.

Uitbreiden gasnet
Duitsland kan volgens Sputnik Germany zowel de Baltische link als de Zeelink bouwen, om zeker te zijn van optimale gasleveringen. Het kan zelfs Thyssengas en Nord-Rijn-Westfalen omvormen tot een van de belangrijkste gashandelsplaatsen. De uitbreiding van het gasnet vereist echter een complex proces van besluitvorming: alle veertien gastransportbedrijven in Duitsland moeten het plan goedkeuren. Voor Zeelink is dit nog wel overkomelijk, maar de voorgenomen verbinding met Nord-Stream stuit op grote weerstand, aldus Sputnik Germany.

Foto: LNG-tanker Arctic-Discoverer in de haven van Rotterdam (foto Arjan Elmendorp / shipspotting.com)

Bron: Sputnik News, 3-jun-17


Redactie Ensoc, 8-jun-17

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren