​Dienstverlening met slimme meter kan beter

02.02.2017 | Branchenieuws | 837 keer bekeken
​Dienstverlening met slimme meter kan beter

Er is nog veel te verbeteren in het proces rond de installatie van slimme meters en communicatie door netbeheerders. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Netbeheer Nederland.

Slimme meters worden momenteel op grote schaal geplaatst bij diverse huishoudens in Nederland. Bedoeling is dat voor 2020 alle huishoudens een slimme meter hebben aangeboden gekregen. De slimme meter is een digitaal apparaat dat het actuele verbruik meet van gas, elektriciteit en soms warmte. De gegevens worden eens in de twee maanden opgevraagd door netbeheerders, die deze meetgegevens verstrekken aan energieleveranciers, die hun klanten dan een overzicht kunnen sturen. Ook is het mogelijk dat onafhankelijke dienstenaanbieders (ODA’s) deze gegevens gebruiken, als de klant daarom vraagt en daarvoor toestemming heeft gegeven.

Meetdata via P1- en P4-poort
Slimme meters beschikken voor het uitlezen van meetgegevens over twee ingangen, de P1-poort en de P4-poort. Data die leveranciers nodig hebben voor het tweemaandelijkse verbruiksoverzicht worden uitgelezen via de P4-poort. Data voor aanvullende diensten zoals besparingsadviezen kunnen zowel via de P1-poort als de P4-poort worden uitgelezen. Bedoeling is dat de P1-poort de drijver is van innovatie en zich ontwikkelt tot een platform. Hiervan heeft tot nu toe alleen Eneco op grote schaal gebruik gemaakt voor de slimme thermostaat Toon. Andere grote energieleveranciers en kleinere spelers verkennen de mogelijkheden van de P1-data met proefprojecten.

Nog veel te verbeteren
Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Arthur van Wylick en First Consulting in opdracht van Netbeheer Nederland, koepelorganisatie van netbeheerders. Uit het onderzoek blijkt dat er nog veel te verbeteren is in het proces rond de plaatsing van slimme meters en het oplossen van storingen bij deze meters. Zo duurt het vaak langer dan drie maanden voordat de slimme meter is geïnstalleerd. Bovendien wordt vijf procent van de slimme meters die door ODA’s zijn aangevraagd door de netbeheerders in storing opgeleverd. Ook zijn er nog geen duidelijke afspraken over de termijn die netbeheerders hanteren om storingen op te lossen, zodat storingen maanden open kunnen staan.

Sectorbrede discussie
Uit het onderzoek blijkt verder dat 45 procent van de geplaatste slimme meters niet beschikt over een elektrische voeding in de P1-poort. Verwachting is dat dit in 2020 geldt voor 17 procent van de slimme meters. Dit bemoeilijkt het plaatsen van goedkope devices op de P1-poort. Dat belemmert de toekomstige dienstverlening (zoals besparingsadviezen via de P1-poort), zo melden de onderzoekers. Ze adviseren de energiesector, bestaande uit netbeheerders, energieleveranciers en ODA’s, om sectorbreed een discussie te voeren over manieren om P1-data makkelijker te ontsluiten. Positief is wel dat de P4-poort voldoende capaciteit biedt om ook bij een verdere uitrol van slimme meters aan de vraag naar meetdata door leveranciers en ODA’s te voldoen.

Rapport
Lees het rapport ‘Meetketen kleinverbruik (P4 en P1). Bevindingen en conclusies’

Bron: VMNED nieuwsbrief, 2-feb-17

Foto: Installatie van een slimme meter bij een huishouden (foto onsenergie.net)

Redactie Ensoc, 2-feb-17

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (2)

Reageren
  • 10.02.2017 - 09:40 uur | Roland De Bresser

    ik zou graag zin van de heer Lomito de bewijzen dat er in de eisen staat dat de meter:" als uitgangspunt ontworpen en men gezien de afleesbaarheid/overzichtelijkheid van de display is het zelfs een ontwerpeis geweest om meterstanden zoveel als nog net mogelijk is onbereikbaar te maken."
    is dit fake nieuws?? ik ben zelf betrokken geweest bij het ontwikkelen van die meter en ik heb dat nergens kunnen vinden. Wat zou de reden zijn om de meter moeilijk uit leesbaar te maken? En nu even geen complot theorie maar gewoon een controleerbaar feit. Ben benieuwd.
    De reden waarom er geen display bij word geleverd is omdat de politiek niet wilt dat de netwerkbedrijven commerciële activiteiten ontwikkelen. Dat is de reden.
    De netwerkbedrijven hebben wel alle ondersteuning geboden aan bedrijven die zich bezig houden met displays. Maar daar werd de grens getrokken.

    Ik ben het eens dat de keuze van de politiek om het aan de markt over te laten niet slim is geweest. Maar om nu allerlei complot theorieën er op los te laten gaat me te ver.
    En een mening of vermoeden is geen feit. Al denkt Trump daar anders over.

  • P. Lomito
    02.02.2017 - 14:25 uur | P. Lomito

    Feitelijk is de slimme meter niet ontworpen om eindgebruikers meer inzicht te geven in hun energieverbruik, eerder het tegenovergestelde is waar: slimme meters zijn niet met de eindgebruiker als uitgangspunt ontworpen en men gezien de afleesbaarheid/overzichtelijkheid van de display is het zelfs een ontwerpeis geweest om meterstanden zoveel als nog net mogelijk is onbereikbaar te maken. Ik zou wel eens een onderzoekje willen doen onder eindgebruikers hoe vaak zij hun meterstanden noteren waarbij de slimme meter wordt vergeleken met de gewone draaischijfmeter... en dan ook gesplitst naar leeftijdscategorieën.

    Als men zo graag eindgebruikers inzicht willen geven dan zou die TOON of andere afleesapparaten standaard geleverd worden bij de slimme meter, nu zit het gebruik ervan achter een betaalpoortje en dan haken de meeste mensen al af. Terecht want van de minimale minder-met-minder energiebesparing blijft niets over als je ook nog eens kosten moet maken voor aanleg en maandabonnement.