Data uit slimme meter in te zien via identiteitsfraude

29.01.2015 | Branchenieuws | 1567 keer bekeken
Data uit slimme meter in te zien via identiteitsfraude

Een journalist van NRC Handelsblad is er in geslaagd om gegevens over energieverbruik uit een slimme meter te achterhalen door zich voor te doen als klant. Om deze identiteitsfraude te voorkomen hebben netbeheerders extra maatregelen genomen.

Netbeheerders nemen extra maatregelen om te voorkomen dat met identiteitsfraude data van de slimme meter kunnen worden opgevraagd. Deze week is een mogelijk voorbeeld hiervan gesignaleerd. Via online portals zou het mogelijk zijn om onder een valse naam gegevens te verkrijgen. Een journalist slaagde er deze week in om de gegevens van een bepaald adres te verkrijgen door zich voor te doen als de klant. Dat meldt Energie Nederland in een persbericht. Uit een mail van Netbeheer Nederland blijkt dat het gaat om een journalist van NRC Handelsblad. De netbeheerders en energieleveranciers nemen dit hoog op en nemen extra maatregelen om ervoor te zorgen dat de veiligheid van klantgegevens door de aanbieders van apps gewaarborgd wordt.

Online apps
Consumenten die inzicht willen hebben in hun energieverbruik, kunnen kiezen voor het gebruik van online apps die de gegevens van hun eigen energiemeter doorgeeft. Dit kan alleen als de consument een slimme meter heeft. Onafhankelijke Dienstenaanbieders (ODA's) vragen voor websites of apps de meetdata uit de slimme meter op bij de netbeheerder. De aanbieders van deze websites en apps moeten controleren of de aanvrager inderdaad op het opgegeven adres woont. Het lijkt er op dat dit niet altijd voldoende wordt gecontroleerd. Dit moet wel gebeuren volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de gedragscodes bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) die de netbeheerders en energieleveranciers hanteren.

Gedragscode
Partijen die informatie uit de slimme meter kunnen opvragen bij de netbeheerder, zijn om die reden nogmaals kritisch gecontroleerd of zij voldoende geborgd hebben of zij en de door hen aangeboden applicaties aan de regels voldoen. Als dit niet het geval is, wordt de toegang tot de data (via de P4-poort van de slimme meter) geblokkeerd. Netbeheerders accepteren de komende maand geen aanvragen voor data van nieuwe adressen. In deze periode wordt een gedragscode voor ODA's opgesteld, de energieleveranciers en netbeheerders hebben al zo'n gedragscode. Onderdeel van de gedragscode is een nog strengere controle op de identiteit van de klant, bijvoorbeeld via een ondertekende schriftelijke overeenkomst of de invoering van het meternummer van de klant.

Privacy
André Jurjus, directeur Netbeheer Nederland: 'Dit administratieve misbruik van de gegevens van de klant druist dit uiteraard in tegen de privacyaspecten die samenhangen met de slimme meter. Wij pleiten ervoor dat organisaties alleen over klantinformatie mogen beschikken als hiervoor expliciet toestemming is gegeven door de klant'. In de Eerste en Tweede Kamer is uitvoerig gesproken over de slimme meter. Als resultaat daarvan zijn in de wet strenge eisen gesteld aan de privacy en security van de slimme meter en de gegevens van de klant. De netbeheerders werken er continu aan om de beveiliging op hoog niveau te houden. Een en ander is in de wetgeving verankerd waarop de Autoriteit Consument en Markt (ACM) toezicht houdt.

Foto: Met een online app kunnen consumenten hun slimme meter direct uitlezen

Redactie Ensoc, 29-jan-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • Evert Kuiken
    03.02.2015 - 11:36 uur | Evert Kuiken

    De journalist is niet van NRC maar onafhankelijk.
    Als je voor mijn huis gaat staan, zie je ook of ik thuis ben, wanneer niet, wanneer ik douche en hoe laat ik naar bed ga.
    Wat is eigenlijk de waarde van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en het CBP als dit soort basale zaken fout gaat? Daar maak ik me meer zorgen over dan mijn meetwaarden die op straat liggen.