​Consumentenbond: ‘Dubbele rekening klantonvriendelijk’

18.08.2015 | Branchenieuws | 930 keer bekeken
​Consumentenbond: ‘Dubbele rekening klantonvriendelijk’

De Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) stuurt haar klanten komende maand een eenmalige ‘dubbele’ energierekening. Dat is klantonvriendelijk, vindt de Consumentenbond.

NLE kondigde aan dat het betalingssysteem op de schop gaat om de strijd aan te gaan met notoire wanbetalers. Vanaf komende maand september verstuurt de energiemaatschappij de energierekening niet aan het einde van de maand, maar moeten consumenten vooraf betalen. Als gevolg daarvan krijgen klanten eenmalig twee nota's tegelijk.

Dubbele incasso
Een energierekening bedraagt gemiddeld 167 euro per huishouden, maar er zijn veel consumenten die (veel) meer betalen per maand. Een 'dubbele' incasso betekent dus een flinke financiële tegenvaller. Bovendien informeert NLE haar klanten onvolledig, aldus de Consumentenbond. NLE biedt de mogelijkheid om boetevrij het contract op te zeggen, maar vermeldt daarbij niet actief dat sommige consumenten daardoor hun instapkorting (nu zo’n 110 euro) verspelen.

Klachten
De Consumentenbond vindt de maatregel van NLE klantonvriendelijk en roept de energieleverancier op om af te zien van deze administratieve maatregel. De bond ontving in korte tijd honderden klachten van NLE-klanten die vinden dat zij niet mogen opdraaien voor het probleem dat de leverancier heeft met wanbetalers.

Alternatieven
‘Om wanbetalers aan te pakken zijn er andere maatregelen denkbaar, zoals alleen nieuwe klanten vooraf te laten betalen of het voorschotbedrag te verhogen dat consumenten die niet door de creditcheck komen bij aanvang van het contract moeten betalen. Dat bedrag is bij NLE relatief laag ten opzichte van andere aanbieders,’ meldt de Consumentenbond.

Niet enige reden
NLE laat weten dat de aanpak van wanbetalers niet de enige reden is om de betalingstermijn naar voren te schuiven. De Consumentenbond vindt het bedrijf daar niet transparant over en wil dat het financiële voordeel dat NLE geniet met deze aanpak terugvloeit naar haar klanten in de vorm van een lager energietarief. Volgens NLE heeft het vooraf betalen zeker een positieve invloed op tarieven in de toekomst. Een tariefsverlaging kan echter onmogelijk worden berekend en/of direct worden doorgevoerd, aangezien de effecten nog onzeker zijn, aldus NLE.

Foto: Klanten van NLE moeten begin september voor hun energie eenmalig gemiddeld 334 euro betalen

Redactie Ensoc, 19-aug-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • P. Lomito
    18.08.2015 - 14:02 uur | P. Lomito

    Prima idee van NLE om de energierekening prepaid te maken, bij niet betalen hoeft er dan geen schuld/betalingsachterstand te ontstaan. Minder aardig is het om in één maand twee keer een termijnbedrag in rekening te brengen en dan ook vlak na de vakantie. Een beter moment zou tijdens de jaarafrekening zijn, de meeste mensen krijgen geld terug en dan kan dit direct verrekend worden met de extra maandbetaling. Ook zou het bedrijf de klanten in staat kunnen stellen om het extra bedrag verspreid over enkele maanden te voldoen. Maar ja, klantvriendelijkheid zit nu eenmaal niet zo in de genen van NLE.