​Consument bespaart dankzij variabele energieprijzen

09.11.2015 | Branchenieuws | 1219 keer bekeken
​Consument bespaart dankzij variabele energieprijzen

Consumenten en ondernemers kunnen besparen op hun energiekosten door gebruik te maken van variabele energieprijzen. Via een app zien ze wanneer de prijs het laagst is. Onderzoek moet uitwijzen hoe groot de besparing kan zijn.

Vereniging Eigen Huis en energieleverancier Qurrent doen samen met netbeheerder Liander een proef waarbij consumenten variabele energieprijzen krijgen voorgeschoteld. Voor elektriciteit varieren de prijzen per uur, voor gas wisselt de prijs per dag. Consumenten die aan de proef meedoen krijgen op een app de tarieven van de volgende dag per uur te zien en kunnen hun energieverbruik hierop afstemmen. Wie dit handig doet, kan besparen. Voorwaarde is wel dat deelnemers beschikken over een slimme meter, die het mogelijk maakt om energie per uur af te rekenen. De proef wordt in een jaar uitgebreid naar driehonderd deelnemers, meldt Eigen Huis.

Slimme metercontract
Energie is een grote maandelijkse kostenpost. Vereniging Eigen Huis wil consumenten meer regie geven over hun energierekening door ze maximaal te laten profiteren van nieuwe mogelijkheden om te besparen op energiekosten. Dit gebeurt met een zogeheten ‘slimme metercontract’. ‘Dit contract is een eerste stap in een nieuw te ontwikkelen slimme energiedienst,’ zegt directeur Cindy van de Velde van Vereniging Eigen Huis. Het contract levert volgens haar niet alleen structureel lagere energieprijzen op, maar zorgt er ook voor dat consumenten bewustere keuzes maken bij hun energieverbruik.’ In de toekomst wil de vereniging verder gaan en de slimme energiedienst uitbreiden met modules die het huis stapsgewijs naar 0 op de meter brengen.

Prijzen op APX
In de uren met veel aanbod kost elektriciteit flink minder per kWh dan in de gebruikspieken.  Een app van Qurrent geeft de inkoopprijzen op de energiebeurs APX rechtstreeks aan de deelnemers door. Die bepalen zo wanneer ze bijvoorbeeld hun wasmachine aanzetten of hun auto opladen. Voor een gemiddeld huishouden bedraagt het zo te behalen voordeel enkele tientjes per jaar ten opzichte van conventionele energiecontracten. In de toekomst, als het aandeel energie uit zon en wind stijgt, worden de dagelijkse prijsverschillen groter. Huishoudens en ondernemers die handig inspelen op de prijsschommelingen zouden ruim 300 euro per jaar kunnen besparen, meldt het Financieele Dagblad.

Ander verdienmodel
Apparaten worden steeds slimmer en schakelen zelf in wanneer de energieprijs het gunstigst is. Het te behalen voordeel wordt groter met een elektrische auto, een warmtepomp en in de toekomst mogelijk opslag van elektriciteit. Richard Klatten, directeur van Qurrent: ‘De consument moet direct kunnen profiteren van prijsdalingen wanneer meer duurzame energie wordt opgewekt. Dat kan alleen met een ander verdienmodel. Omdat wij geen geld verdienen met de verkoop van kilowatturen, maar onze inkomsten uit een vaste vergoeding halen, kunnen wij dit slimme metercontract aanbieden. De consument kan daarmee zelf zijn verbruik afstemmen op de prijs van dat moment. Zo zetten we de consument in de driver's seat in plaats van de energieleverancier.’

Slimme meter
Medewerking van de netbeheerder is nodig om het energieverbruik te koppelen aan de tarieven. Ingrid Thijssen, lid van de Raad van Bestuur van Alliander: ‘De mogelijkheid om af te rekenen per uur is echt een mijlpaal. Wij zijn blij dat die in de samenwerking met VEH en Qurrent is bereikt. Dat klanten van Liander zelf kunnen kiezen wanneer en tegen welke prijs ze energie gebruiken, is één van de bouwstenen van het energiesysteem van de toekomst. De slimme meter die we de komende jaren aan al onze klanten zullen aanbieden, maakt het mogelijk om energie per uur of straks zelfs per kwartier af te rekenen.’ Voor de betaling kunnen consumenten kiezen voor het gebruikelijke voorschotsysteem of voor maandelijkse betaling achteraf op basis van het werkelijke gebruik.

Foto: Een app van Qurrent geeft de inkoopprijzen op de energiebeurs APX rechtstreeks door

Redactie Ensoc, 9-nov-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (5)

Reageren
  • P. Lomito
    11.11.2015 - 10:15 uur | P. Lomito

    Het controleren van de factuur wordt juist zo moeilijk mogelijk gemaakt, energiebedrijven en overheid maken daar al lange tijd een sport van zodat het vrijwel onmogelijk is om te begrijpen waar je werkelijk voor betaalt (belastingen). Met de slimme meter is deze ontwikkeling doorgezet met het in serie weergeven van 4 meterstanden zodat je niet meer kunt zien hoe snel er stroom wordt afgenomen of teruggeleverd wordt en het aflezen onnodig lastig gemaakt wordt. De afleesbaarheid is duidelijk slechter dan die van draaistroommeters waardoor de groeiende groep senioren moeite zal hebben om de standen te controleren, laat staan de factuur.

  • Jurre Dijkstra
    10.11.2015 - 13:07 uur | Jurre Dijkstra

    Ben het daar niet helemaal mee eens.
    De slimme meter heeft een heleboel (gratis) uitleesfuncties waarbij de meterstand (4 telwerken) gemonitord kunnen worden.
    Op deze wijze kun je exact de meterstand van een bepaalde dag terug halen. Maar op deze wijze kun je ook controleren hoe je verbruikspatronen zijn, zodat zo maar een willekeurige meterstand op een led display weergeven onmogelijk is. Hier gebruiken wij bijvoorbeeld Enelogic voor.

    Net als met elke andere rekening (lees: factuur) die je binnen krijgt zal je deze toch ook zelf moeten controleren

  • P. Lomito
    10.11.2015 - 12:59 uur | P. Lomito

    Met een slimme meter is de eindafrekening sowieso oncontroleerbaar om twee redenen:
    - de eindgebruiker weet niet wanneer de eindstand vastgesteld wordt en kan dus niet controleren of de opname overeenkomt met de zelf afgelezen waarden
    - een slimme meter is voorzien van een LED-display die op elk moment elk willekeurige stand kan weergeven, je moet als klant maar vertrouwen dat het apparaat de juiste waarde weergeeft...

    Er wordt mij iets te veel op de blauwe ogen van het energiebedrijf gerekend.

  • Jurre Dijkstra
    10.11.2015 - 12:36 uur | Jurre Dijkstra

    Laten we het voor de gemiddelde consument of ondernemer de energierekening nog moeilijker maken...
    De ACM heeft de afgelopen jaren een gigantische inhaalslag gemaakt met het verduidelijken van de energieafrekening. Het hanteren van variabele prijzen zal leiden tot een energieafrekening die oncontroleerbaar is wat juist weer leidt tot minder transparantie.

  • P. Lomito
    09.11.2015 - 12:03 uur | P. Lomito

    Aangezien de leveringskosten van energie een steeds kleiner aandeel vormen in de energierekening is het resultaat van diftar-systemen zo beperkt dat het voor consumenten nauwelijks interessant is. Bij het huidige stroomtarief van 20 eurocent per kWh is de kostprijs van stroom maximaal 4,5 eurocent/kWh, bij beperkte vraag en overaanbod van duurzame stroom gaat die prijs naar nul... Als het prijsverschil volledig wordt uitgekeerd aan consumenten zou het stroomtarief kunnen variëren tussen 15,5-20,0 eurocent per kWh. Maar dat is zeer onwaarschijnlijk... Veel waarschijnlijker is dat je hetzelfde gaat betalen als de stroom goedkoper is en meer als de stroom duurder is, dus 20,0-24,5 en dan is de weg ook vrij om het verschil groter te maken, bijvoorbeeld 20,0-50,0...

    Met dit in het vooruitzicht is het goed om alvast te sparen voor zonnepanelen met een omvormer die stand-alone kan werken (zogenaamd eilandbedrijf). En uiteraard je woning zeer goed isoleren zodat je nauwelijks nog gas nodig hebt en eenvoudig kunt verwarmen met een elektrische kachel.