Zonne-energie: kansen over de grens voor Nederlandse bedrijven

Columns | 1363 keer bekeken
Zonne-energie: kansen over de grens voor Nederlandse bedrijven

Het gebruik van zonne-energie groeit hard in Nederland. Maar hoe zit het over de grens? Welke ontwikkelingen doen zich voor en wat voor rol kunnen Nederlandse bedrijven hierin spelen? Solar adviseur Mark Meijer zet één en ander op een rijtje.

Tekst: Mark Meijer

Eerst maar eens wat cijfers. Eind vorig jaar was het totaal geïnstalleerd vermogen aan zonnepanelen wereldwijd ongeveer 180 gigawatt (GW). Grofweg 1 GW daarvan was voor rekening van Nederland. De grootste vermogens waren te vinden in Duitsland (38 GW), China (28 GW) en Japan (23 GW).

Interessanter dan deze totalen is voor velen wat er per jaar wordt toegevoegd. Terwijl in Duitsland de groei behoorlijk is gestagneerd, doet bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk het momenteel erg goed. De grootste groeimarkten in absolute zin zijn China (11 GW erbij vorig jaar), Japan (10 GW) en de Verenigde Staten (6 GW).

Tot slot is er dan nog de relatieve groei. Interessante voorbeelden in dit opzicht zijn landen als India en Zuid-Afrika. In India werkt men van grofweg 3 GW toe naar een ambitieuze 100 GW in 2022. In Zuid-Afrika zit men net als in Nederland pas op circa 1 GW, maar kende men afgelopen jaar wel een verviervoudiging.

Wat doet Nederland?
De zonnepanelen voor de internationale markt komen grotendeels uit China. Toch zit hier niet zelden ook een Nederlands tintje aan. Veel zonnepaneelfabrikanten gebruiken bijvoorbeeld productiemachines uit Nederland. Bedrijven als Tempress, Eurotron en Smit Ovens behoren hierin tot de wereldtop.

Aan de andere kant van de keten, de projectontwikkeling, kent Nederland weinig grote internationale partijen. Bij de ontwikkeling van de grootste zonneparken ter wereld, van tientallen of zelfs honderden megawatts, zijn Nederlandse partijen in de beste gevallen betrokken als bijvoorbeeld financier of toeleverancier.

In de laatste categorie, het toeleveren van producten en/of diensten, schuilt echter wel duidelijk een kracht. Nederland kent de nodige bedrijven die sterk zijn in een bepaalde nichemarkt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om montagesystemen, coatings, off-grid oplossingen, meetapparatuur en/of diensten die daarbij horen.

Waar liggen de kansen?
De bovenstaande bedrijven, en vermoedelijk de meeste Nederlandse bedrijven die internationaal actief zijn, hebben grofweg één ding gemeen: ze moeten het vaak niet hebben van de prijs. Ze zijn vaak efficiënter, robuuster,  gebruiksvriendelijker, noem maar op, maar zelden goedkoper. En dat is in veel landen een grote drempel.

Mijn visie hieruit is dat de kansen voor Nederland vooral liggen in het combineren van kwaliteitsproducten met business modellen waarin de investeringsdrempel wordt verlaagd. Een mooi voorbeeld hiervan is wat mij betreft het fee-for-service model dat de Nederlandse stichting FRES in Afrika toepast. De stichting laat klanten al jarenlang een vast bedrag per maand betalen voor het gebruik van een Solar Home System. De stichting is hierdoor direct gebaat bij het gebruik van kwaliteitsproducten, zonder dat het voor de klant een drempel opwerpt.

Dit soort business modellen, of het nu gaat om een lease-, huur- of ESCo-constructie, versterkt de focus op de laagste Life Cycle Cost of Ownership (LCCO). En laat nu juist daar de kracht van Nederlandse producten liggen; van productiemachines tot montagesystemen. ‘Made in Holland’ is een sterk merk, ‘zelfs’ in de zonne-energiewereld.

Over de auteur: Mark Meijer is eigenaar van zonne-energieadviesbureau Energy Indeed. Zijn bedrijf ondersteunt ministeries, gemeenten, scholen, bedrijven en energiecoöperaties bij het realiseren van zonne-energieprojecten. Ook werkt Energy Indeed in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland aan de internationale positionering van de Nederlandse zonne-energiesector

Foto: Installatie van een zonnepaneel in Uganda (foto Sun Funder)

Redactie Ensoc, 19-okt-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren