‘We geven geen plastic tassen meer weg’ – Arnoud van Vliet (Zeeman)

Columns | 1624 keer bekeken
‘We geven geen plastic tassen meer weg’ – Arnoud van Vliet (Zeeman)

Iedere week spreekt Ensoc een energieprofessional over zijn of haar werk. Deze week spraken wij Arnoud van Vliet, manager MVO en kwaliteit bij textielwinkelketen Zeeman. Hij geeft ons een beeld van zijn werkzaamheden en deelt zijn ervaringen.

Arnoud van Vliet werkt bij textiel super Zeeman. Vier jaar geleden kwam hij in dienst als manager MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en kwaliteit. ‘Dit was een nieuwe functie, waarvan de taak voorheen lag bij de inkoopafdeling.’ Hij studeerde commerciële economie aan de heao van de Fontys Hogeschool in Tilburg, waarna hij ging werken als inkoper.

Hij leerde het vak bij Intermedium Footwear in Oude Meer. ‘Voor dit bedrijf werkte ik twee jaar in China. Met  de werkervaring die ik daar opdeed kwam ik eerst terecht bij Van Manen in Veenendaal en vervolgens bij Zeeman.’

Kwaliteit, duurzaamheid & MVO
‘Als manager MVO en kwaliteit hou ik mij bezig met twee hoofdzaken. Enerzijds met de kwaliteit van onze producten en anderzijds let ik ook op de duurzaamheid. We streven naar een goede en aantrekkelijke collectie die niet te duur is. Dit vereist een scherpe prijs voor een goede kwaliteit. Dit maken we ook duidelijk bij onze leveranciers, door een handboek met eisen en instructies te sturen en door de producten van tevoren uitvoerig te testen.’

‘Daarnaast buig ik me over het MVO-verslag. De rapportage wordt goed ontvangen, merken we. Vorig jaar werden we na Ahold tweede in de sector retail van de Transparantiebenchmark, een ranglijst voor helderheid in MVO-verslagen bij de 409 grootste bedrijven in Nederland. Dat was een knappe prestatie. Maar MVO staat al langer op de agenda bij Zeeman. Zo zorgen we er al  jaren voor dat plastic en karton verpakkingen worden hergebruikt. Mijn drive is om bij inkoop niet alleen ervoor te zorgen dat we ons richten op prijs en kwaliteit, maar ook dat we verantwoord bezig zijn voor mens en milieu.’

Het verduurzamen in de keten begint al bij de katoenproductie. Van Vliet: ‘Zeeman heeft zich aangesloten bij het Better Cotton Initiative. Dat is een non-profit organisatie die de internationale norm beheert voor duurzaam katoen. Dit katoen wordt op milieuvriendelijke wijze geproduceerd door minder pesticiden en water te gebruiken. We vragen van onze leveranciers katoen in te kopen met deze certificering.’ In totaal brengt Zeeman jaarlijks 16 ton textiel op de markt.

Transport via binnenvaart & slim laden
Veel van het energiegebruik gaat bij Zeeman naar de winkels en verpakkingsmaterialen, maar ook naar transport. De bulkvracht met textiel komt uit Azië en wordt over zee vervoerd. ‘Het transport in Nederland gaat steeds meer via de binnenvaart. Dat is gunstiger voor het milieu en de portemonnee, een win-win dus.  Circa 88 procent van onze producten vervoeren we in Nederland via de binnenvaart naar de overslagterminal in Alphen aan de Rijn. Dat ligt op een steenworp afstand van het distributiecentrum. Met vervoer via de binnenvaart brengen we onze CO2-uitstoot voor transport met 62 procent omlaag. Wel duurt het transport hierdoor twee dagen langer, maar als we het goed plannen is dat geen enkel probleem.’

'Voor vervoer over de weg via vrachtwagens hebben we een nieuwe manier van laden bedacht.  Door het slimmer laden van onze rolcontainers kunnen we tien procent meer vracht vervoeren. Dat scheelt ons 300.000km per jaar.'

Het distributiecentrum in Alphen aan de Rijn krijgt een dak vol met zonnepanelen. ‘We hebben de SDE-subsidie al binnen, plaatsing van de panelen zit in de pijplijn. Wanneer het gebeurt hangt af van de planning van onderhoud aan het dak. Ik verwacht dat het binnen een jaar gebeurt. De PV-installatie krijgt een vermogen van 2 megawatt. Hiermee worden we als organisatie CO2-neutraal, omdat de zonnepanelen net zoveel stroom opwekken als het hoofdkantoor en het distributiecentrum verbruiken.’

Slimme winkels & statiegeld tassen
‘Onze winkels verbruiken bij elkaar veel energie. We zijn nu bezig met de uitrol van led-verlichting in de filialen. Dat is een mooi voorbeeld, want het levert gelijk energiebesparing op. De terugverdientijd voor de investering in led-lampen ligt op vier tot vijf jaar. Uitgangspunt voor de energiebesparende maatregelen is dat het een win-win situatie oplevert: het moet ook kostenvoordeel opleveren. We zijn immers een kostengestuurde organisatie. Alles moet efficiënt gebeuren.’

‘We zijn ook bezig met de plaatsing van slimme meters in winkels. Daarbij richten we ons eerst op de filialen met een hoger energieverbruik dan gemiddeld. Dankzij de slimme meters kunnen we zien dat de installatie van led-verlichting een besparing op de energienota oplevert van 30 procent. Daarom willen we ook de winkels in Nederland zoveel mogelijk voorzien van led-verlichting. In België zijn de winkels van Zeeman al langer voorzien van led-lampen. Daar zijn we al een stapje verder met led.’

‘Ik ben er trots op dat we samen met de klant hebben bereikt dat we geen plastic tassen meer weggeven. Daarmee hebben we in vier maanden tijd 12 miljoen tasjes bespaard. We vragen klanten om een eigen tas mee naar de winkel te nemen. Als de klant zelf geen tas bij zich draagt hebben we een alternatief: een tas aan waarop statiegeld zit of anders een big shopper voor vijftig eurocent. Beide tassen zijn gemaakt van gerecyclede materialen. Verder proberen we het verpakkingsmateriaal in de winkel tot een minimum te beperken. Ook daarin onderscheiden we ons van andere retailers.’

Valkuil
‘Wat andere energieprofessionals van mij kunnen leren? Lastige vraag! Ik vind een realistische aanpak belangrijk. Zo hebben we de statiegeldtas eerst getest  in enkele regio’s. Pas nadat het een succes bleek, hebben we het breder uitgerold. Dit verhaal gaat ook op voor de led-verlichting. Eerst kleinschalig uitproberen, en pas als het goed gaat toepassen op grotere schaal. Dit is ook een les geweest voor mij. Ik wilde het voorheen altijd direct groot aanpakken. Dat is een valkuil en vaak niet de beste strategie.’

Ook meedoen aan of iemand opgeven voor de rubriek professional van de week? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@ensoc.nl en we nemen contact met u op.

Tekst: Norbert Cuiper
Beeld: Vrachtwagens bij het distributiecentrum van Zeeman in Alphen aan de Rijn.

Redactie Ensoc, 26-jun-15

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • baps pulle
    22.07.2015 - 10:43 uur | baps pulle

    Complimenten aan Zeeman. En nu nog de winkeldeuren automatisch laten sluiten in het stook/koel-seizoen.
    Dat zou voor alle winkels een enorme stap zijn naar meer energiebesparing.
    De geloofwaardigheid bij burgers van de overheid zou ook toenemen.
    Als men al die winkeldeuren ziet openstaan in de winter - en bij heet weer in de zomer - dan neemt het publiek de noodzaak tot energiebeparing ook niet al te serieus. (En het winkelpersoneel moet maar afzien en kou lijden.)
    -
    Als het de overheid via de Wet milieubeheer niet lukt, kan het dan via arbo-regels worden verplicht om die winkeldeuren zelfsluitend te laten maken. Gemeenten die het wel proberen - o.a. Amsterdam - krijgen het niet voor elkaar om zelfsluiten te verplichten omdat de regelgeving op dit punt faalt.