​Op vakantie met een Tesla

Expertartikelen | 13107 keer bekeken
​Op vakantie met een Tesla

Is het mogelijk om met een volledig elektrische auto door Europa te rijden? Is het niet lastig om de auto op te laden in het buitenland? Arthur Vermeulen ging afgelopen zomer voor de tweede keer met een Tesla op vakantie. ‘Ik vind dit een heel prettige manier van reizen.’

Tekst: Arthur Vermeulen

Als medewerker van Nederland’s groenste energiebedrijf Raedthuys Pure Energie kwam ik al vroeg in aanraking met elektrisch rijden. Wij produceren elektriciteit met windmolens en zonnepanelen en verkopen dat aan klanten.Vanuit de filosofie dat we als duurzame energieproducent ook onze eigen bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk willen maken,beschikten wij al in 2012 over vier 100% elektrische auto’s. Nu zijn dat er elf en een aantal hybrides.

Als een van de eersten in Nederland kreeg ik begin september 2013 de beschikking over een Tesla Model S. Nu, twee jaar en 90.000 kilometer verder, stap ik er nog steeds met het speciale “nieuwe auto gevoel” in en wil ik nooit meer een fossiele auto. Elektrisch rijdt echt geweldig!

Actieradius
In die begintijd had ik nooit gedacht dat ik met de Tesla lange vakantiereizen naar Zuid-Europa zou gaan maken. De actieradius van een volle accu is ongeveer 400 kilometer en bij stevig doorrijden gaat het al gauw richting 300 kilometer. Om de accu weer op te laden ben je zelfs bij een krachtig laadpunt een fors aantal uren bezig. Prima voor normaal gebruik binnen Nederland, maar zo’n vakantiereis wordt dan toch een hele onderneming. Maar toen rekende ik nog buiten het fantastische Supercharger-netwerk dat Tesla in Europa zou gaan uitrollen.

Supercharger
Een Supercharger, afgekort SuC, kan een Tesla-accu razendsnel opladen. Waar gebruikelijke laadpunten 3,7 tot 22 kiloWatt leveren, levert een SuC maximaal 120 kiloWatt. De eerste SuC in Europa werd eind 2013 geïnstalleerd. Meestal zijn er op een SuC-locatie acht laadplekken waar je je Tesla Model S kan inpluggen. Gratis. Inmiddels zijn er in Europa op 500 locaties SuC’s aangelegd. En dat aantal is nog heel hard groeiende. Volgend jaar kun je al een rit maken van Turkije tot ruim voorbij de Noordkaap. De locaties worden altijd gekozen bij horecavoorzieningen. Met het netwerk dat nu operationeel is, bereik je al de meeste vakantielocaties in Noord- en Zuid-Europa.

Praktijk
Maar hoe werkt het dan in de praktijk? Met 120 kW laad je 600 km actieradius per uur. Maar dat laadvermogen van 120 kW geeft hij alleen als de accu vrij leeg is. Naarmate de accu zich vult, daalt het vermogen, vergelijkbaar met het vullen van een gasfles. Als je een lege accu aankoppelt, zit er in de praktijk na een half uur ongeveer 250 kilometer actieradius in. Daarboven daalt de laadsnelheid aanzienlijk. Dat mondt uit in een reisstrategie waarbij je steeds je accu vult tot een kleine 300 km, en een SuC opzoekt die ongeveer 250 km verder op de route ligt. Je komt dan steeds met een vrij lege accu bij de volgende aan zodat hij in het snelle laadbereik zit. Je typische reisritme wordt dan 250 km rijden en een half uur laden. En tijdens dat laden doe je dingen die je altijd al deed tijdens een stop.

Vlot en relaxed
Ik vind dit een heel prettige manier van reizen. Doordat je steeds een nieuwe tussenbestemming hebt, lijkt de reis vlot en relaxed te verlopen. Alle SuC’s staan in de navigatie van de auto. Af en toe wordt de software van de auto bijgewerkt. Bij de laatste update is er een functie toegevoegd waarbij hij zelf de ideale route via SuC’s uitrekent. Hij geeft zelfs aan hoe lang je moet laden om de volgende te halen. Dat updaten gaat overigens via internet, net als bij een PC. Er zijn in de loop van de tijd hele goede functies bijgekomen die energieverbruik en actieradius monitoren. Als je dat goed in de gaten houdt, is het ondenkbaar dat je onderweg met een lege accu komt te staan.

Kroatië
Vorig jaar zijn we, twee volwassenen en twee kinderen, al met de Tesla naar Noord-Italië geweest. Dat was toen met de meest zuidelijke SuC in Oostenrijk het maximaal haalbare. Dit jaar ging de reis naar Pula, op het schiereiland Istrie in Kroatië. Een rit vanuit mijn woonplaats Hengelo van ruim 1400 kilometer. De heenweg deden we in twee dagen met een overnachting in Salzburg. Op dag 1 hebben we enkele SuC’s in Duitsland gebruikt en die bij het hotel. De uitbater van het hotel is een enorme Tesla-fan en heeft het voor elkaar gekregen dat er een SuC op de parkeerplaats van zijn hotel is neergezet. Op dag 2 zijn we twee keer in Slovenië gestopt om te laden. Vanaf de laatste SuC was het nog 120 km tot aan de camping. Tijdens het laden is het leuk om Tesla-genoten uit allerlei landen tegen te komen. Vaak zijn het Noren; Noorwegen is ver vooruit met elektrisch vervoer.

Stopcontact
Op de camping huurden we een stacaravan. Net als vorig jaar bleek het geen probleem om de auto gewoon in een stopcontact van de caravan in te pluggen. Je moet wel de laadstroom in de auto via het touchscreen beperken tot een stroomsterkte die de betreffende zekering aankan. In het zekeringenkastje zag ik dat het stopcontact van de magnetron het zwaarst was geoutilleerd, 10 Ampère. Via een verlengsnoer kon ik de auto langzaam opladen met 9 kilometer per uur. Dat blijkt ruim voldoende voor de uitstapjes die je ter plekke maakt.

Laadpunten
In veel landen, waaronder Kroatië, zijn er nog nauwelijks openbare laadpunten. Toch bleek dat er in Pula vlakbij het mooie Romeinse amfitheater een heuse 22 kW(100 km/h)-lader stond. Met het pasje van de parkeerplaatsbeheerder kun je ook daar gratis laden. In deze landen, waar elektrisch rijden nog vrij onbekend is, heb je met je Tesla veel bekijks. Leuk om er wat over te vertellen en mensen te verbazen met wat er tegenwoordig allemaal kan!

Terug in 1 dag
De terugweg van ruim 1400 km hebben we in één dag gereden. We vertrokken om 7 uur ‘s ochtends en waren rond middernacht thuis.

Fijne reisauto
Een Tesla Model S is overigens een hele fijne reisauto. Behalve dat hij comfortabel en stil is, heb je veel bagageruimte. Je hebt namelijk twee plekken voor bagage. Achterin is zeer ruim bemeten. Heel bijzonder is het als je de ‘motorkap’ open doet: ook daar zit een bagageruimte die door Tesla de ‘frunk’ wordt genoemd, een samenstel van ‘front’ en ‘trunk’. Dit is altijd een hit bij omstanders die je de boodschappen in het motorcompartiment zien laden!

Over de auteur:
Arthur Vermeulen werkt sinds 2004 bij de Raedthuys Groep als manager windenergie, waarbij hij verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van windprojecten. Hij is sinds 2013 ook bestuurslid van de Nederlandse vereniging voor windenergie NWEA. Hij schreef dit artikel op verzoek van Ensoc.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de Ensoc nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (20)

Reageren
  • Ronald Kuyper
    16.05.2017 - 22:31 uur | Ronald Kuyper

    Hallo Arthur,
    Leuk artikel, ik deel je ervaringen. In Spanje is electromaps.com nog een leuke site om aan extra adressen te komen voor laadpunten in Spanje!
    Groet, Ronald Kuyper | berekenautokosten.nl

  • Arthur Vermeulen
    29.12.2015 - 08:59 uur | Arthur Vermeulen

    @Rob: ik heb airco altijd aan staan. Volgens mij kom je zonder airco ook niet heel veel verder omdat het een fractie van je energieverbruik is.

  • Rob Kuipers
    29.12.2015 - 08:50 uur | Rob Kuipers

    Hoe is de actieradius bij gebruik van de airco?

  • Arnold Bosch
    14.11.2015 - 10:38 uur | Arnold Bosch

    Vanuit mijn vak en passie voor verandermanagement is het een goed verhaal omdat het vanuit de ervaring van een gebruiker vertelt hoe eenvoudig elektrisch rijden is. Het overstappen van fossiele brandstoffen naar electrische is een veranderproces waarbij het managen van PERCEPTIE een belangrijk aspect is. Dit artikel help de perceptie over electrisch rijden in de juiste richting te sturen.

  • Henk Dekker
    13.11.2015 - 10:56 uur | Henk Dekker

    Een goed en duidelijk artikel wat antwoord geeft op vragen over rijden en reizen met een Tesla

  • Jan Wagemakers
    13.11.2015 - 10:42 uur | Jan Wagemakers

    Er zijn op dit moment geen 500 SUC's in Europa maar 200 locatie waar je nu kunt superchargen. Wereldwijd zijn dit nu 556 stuks in de USA, Europe en AP. Het aantal groeit nog steeds :). Een actuele lijst met locaties is te vinden op http://www.supercharge.info.

  • Arthur Vermeulen
    02.11.2015 - 21:38 uur | Arthur Vermeulen

    Pardon, verlengsnoer 2,5 mm2.

  • Arthur Vermeulen
    02.11.2015 - 19:17 uur | Arthur Vermeulen

    Hallo Koen, dank! Heen- en terugreis zullen prima via de SuC's gaan zoals ik naar Kroatie ben geweest. Als je hem al anderhalf jaar hebt, zul je hebben gemerkt dat verbruik in de winter wat hoger is. Is bij fossiel overigens ook zo. Als je ter plekke ook wilt laden, ben je aangewezen op stopcontacten daar. Zou vooraf ff informeren bij hotel of je daar ergens in kan pluggen. Zorg voor een goed verlengsnoer. Als je op normaal stopcontact laadt minimaal 1,5 mm2. Als je in Sankt Anton zit is heb je een SuC op loopafstand :-). Op forum www.teslamotorsclub.com in in het Nederlandse gedeelte ook een onderwerp over vakanties in Europa. worden veel ervbarfimngen gedeeld. Grtn Arthur

  • Koen Schutijser
    02.11.2015 - 18:52 uur | Koen Schutijser

    Knap artikel Arthur! Ikzelf rij ondertussen anderhalf jaar met een S85 en word om één of andere reden elke dag nog meer tevreden over mijn beslissing van toen. Tot nu is het echter enkel bij wat binnenlandse uitstappen en eens een sporadisch tripje naar Nederland gebleven, volgende maand echter hebben we besloten de Tesla te gebruiken voor de skivakantie naar Oostenrijk. Heb jij tips waar ik best rekening mee hou of wat ik best nog aankoop voor vertrek?

  • Vincent Dekker
    26.10.2015 - 11:38 uur | Vincent Dekker

    Even een reactie op degenen die graag een verwisselbare accu willen, om nog sneller weer voort te kunnen: die accu's zijn ontwikkeld en hebben het inde praktijk niet gehaald. toch te lastig en te kostbaar. Tot nu toe.
    Bovendien: om de 2 a 2,5 uur stoppen voor koffie en het wegbrengen van de vorige koffie, dat lijkt me geen straf toch? Dat doe je anders toch ook. Ontspannen op vakantie gaan, heet dat.

  • Vincent Dekker
    26.10.2015 - 11:30 uur | Vincent Dekker

    Het artikel maakt duidelijk hoe snel de nadelen van langzaam opladen momenteel worden weggewerkt en hoe slim Tesla is bij het introduceren van elektrisch rijden.

  • Joop Biegelaar
    02.09.2015 - 09:32 uur | Joop Biegelaar

    Een leuk en goed beschreven stukje elektrisch autorijden. Wel denk ik dat de technische kant van het laden mensen toch nog weerhoudt van aanschaf. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als je bij alle laadstations je accu eruit schuift en de volleerin. Dat binnen een paar minuten en de discussie over rijden in een elektrische is dan echt voorbij.
    Je hoeft dan ook niet een auto jopen met accu. Ook dat zal stimuleren. De verkoop zal omhoog schieten. Ook hoeft men niet bang te zijn voor de verslechtering van de accu op termijn.
    Groet joop Biegelaar. Wil graag.in discussie als er behoefte aan is.
    Joop Biegelaa

  • Hans Wikkernk
    26.08.2015 - 14:17 uur | Hans Wikkernk

    Duurzaamheid staat hoog in het vaandel van ons vastgoedontwikkelingsbedrijf. Sinds december 2013 ben ik mede daardoor eigenaar van een Tesla S en heb inmiddels een slordige 80.000 km elektrisch gereden. Op mijn woning heb ik 40 zonnepanelen geïnstalleerd die om en nabij voldoende stroom opwekken om volledig van de zon te kunnen rijden. Dit jaar zijn we '100% elektrisch' op vakantie geweest naar Noorwegen (4.800 km's gereden). Zonder problemen konden we rekening houdend met de locaties van de Superchargers een prachtige route uitstippelen. Mede door de hotels, B&B's of blokhutten bewust te selecteren in de buurt van de laadpunten. Geen enkele keer was het spannend of we een laadpunt zouden kunnen halen. Laden op 220 V is, mocht je dat wensen, wel een aandachtspuntje in Noorwegen. Het stroomnet is anders ingericht waardoor je een ander type laadkabel moet gebruiken die niet in Nederland standaard wordt meegeleverd bij de Tesla S. De laadtijd onderweg bij langere afstanden vormt geen enkel probleem. Je stelt je er op in en per saldo valt het tijdverlies overall alleszins mee. Ik zie me niet meer in een auto met verbrandingsmotor meer rijden!

  • Henk Keemink
    25.08.2015 - 16:05 uur | Henk Keemink

    goedemiddag Arthur,

    ook wij zijn dit jaar voor het eerst met de Tesla op vakantie geweest naar Frankrijk.
    de laadpunten van Tesla zijn super en je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de laadtijd.
    wij hebben het rustig aan gedaan en telkens de accu vol geleden, dit was nooit meer dan een uur.
    vooral het laadpunt bij Brussel en Luxemburg kan ik aanbevelen.
    bij Brussel heerlijk gegeten op het terras en gelijk een nieuw model 4wheel drive gezien met het belgische kenteken INSANE.
    bij Luxenburg staan de laadpunten voor de ingang van een super hotel.
    veel mooie kilometers gewenst.

    een Tesla fan.

    Henk Keemink

  • Klaas Breukelman
    25.08.2015 - 14:25 uur | Klaas Breukelman

    Leuk, en positief gestemd artikel. Geeft de groeiende mogelijkheden van duurzaam autorijden op een leuke wijze weer !

  • Willem Jonkmans
    25.08.2015 - 12:37 uur | Willem Jonkmans

    Elektrisch rijden is fantastisch, maar zou nog mooier worden als de accu een verwisselbare accu wordt. Je rijdt 300 km, bij een oplaadstation wordt je accu vervangen door een volle en je rijdt weer door, terwijl de accu die je achter laat, wordt opgeladen om daarna in de volgende auto te worden geplaatst. Wat zou het mooi zijn als de fabrikanten daarover onderling goede afspraken zouden maken.
    Mijn idee mogen ze zo hebben.

  • Rob Honings
    25.08.2015 - 11:56 uur | Rob Honings

    Ook ik mag mij een tevreden en fervent TESLA rijder noemen.
    Na de wintersport in de Dolomieten (met skikoffer) deze zomervakantie tour gemaakt via Duitsland/Munchen (Div. SUC), Dolomiten (SUC Brennero: nieuw), Venetie, Verona (SUC), Cinque Terre, San Remo (SUC Varazze: nieuw), Frejus (SUC: tijdelijk), Aix-en-Provence (SUC), Orange (SUC), Vienne (SUC), Macon (SUC), Nuits-Saint-Georges (SUC), Nancy (SUC), Metz (SUC), Urmond (SUC)
    Heerlijke ontspannen vakantie gehad. En vele verhalen en vragen over het electrisch rijden in en met een Tesla.
    ca. 4.000 km: met brandstofkosten en emissie zero.
    En..... inclusief foto-shoot moment voor het Casino in Monte Carlo tussen de bekende merken Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Maserati etc.
    Een aanrader.

  • Rudolf Broekhuizen
    25.08.2015 - 10:31 uur | Rudolf Broekhuizen

    Als bezitter van een 20-tal zonnepanelen en als betrokkene bij de realisatie van windenergieprojecten vind ik eigenlijk ook al een tijdje dat ik elektrisch zou moeten rijden. Heb als leenauto een keer een volledig op elektra rijdende Renault gehad. Het rijcomfort is inderdaad fantastisch maar de actieradius deed mij verdere plannen vooruitschuiven.
    Ik zat zelf meer te denken aan introductie van uitwisselbare universele accusystemen waarbij je bv bij een pompstation je lege accu kan omruilen voor een volle.
    Als zoals Arthur beschreef de laadstations zich zo snel ontwikkelen en de fiscale maatregelen meewerken komt elektrisch rijden toch sneller dichterbij dan ik dacht!

  • 25.08.2015 - 10:23 uur | Klaas Mulder

    Ook wij zijn al 2 zomers met onze Tesla op vakantie geweest in Zuid-Europa. Vorig jaar was het nog een beetje pionieren, toen moesten we nog een aantal uren laden bij IKEA-winkels in Italie. Dit jaar Zuid-Frankrijk en geen enkel probleem, van Supercharger naar Supercharger rijd je nu bijna heel Europa door. Ons gezin is met 6 personen, onze jongste is 11 jaar en past nog op het 3e bankje. Naast hem wat bagage, tussen de voorstoelen 2 weekendtassen en de rest in de 'frunk'. Ik zie het niet meer anders als met ouderwetse brandstofauto's, dus de tijd van pionieren ligt nu echt wel achter ons.

  • Hub Cox
    20.08.2015 - 17:33 uur | Hub Cox

    Wat Arthur doet is natuurlijk pionieren voor de elektrische auto, Lijkt een beetje op de autoraces van Parijs naar Peking van 100 jaar geleden.
    Ik ben redelijk bekend met elektrisch rijden en onderweg laden en vindt het slim hoe Arthur door Europa rijdt. Ook dankzij Tesla natuurlijk.
    Nu nog voor de andere EV's. Misschien dat daar onze eigen Fastned een rol kan hebben.
    Ben nu zelf een jaar betrokken bij het rijden op waterstof - RWS heeft sinds september 2 Hyundai IX35FCEV. Met een heb ik tot het voorjaar 10.000 km gereden. Grotere actieradius weliswaar maar geen tankstations van betekenis. Ben wel al een keer naar Frankfurt op en neer geweest en er is al iemand van Finland naar Monte Carlo gereden.